Han tog rast då dödades 71

NYHETER

Den andre flygledaren bröt ihop efter olyckan

1 av 5 | Foto: REUTERS
dålig kontroll Det automatiska larmsystemet i flygledartornet på Zürichs flygplats, som skulle ha upptäckt att de två planen befann sig på kollisionskurs, var avstängt. Och den ena flygledaren hade gått på matrast.

BERLIN

Den ene flygledaren gick för att äta mitt under arbetstiden.

Därmed blev hans kollega helt ensam under de dramatiska minuterna före flygkatastrofen över Bodensjön.

Den otillåtna matrasten kan vara den direkta orsaken till att 71 människor miste livet.

Flygledaren som lämnades ensam har fått ett nervsammanbrott.

Toni Maag, chef för det privata företaget Skyguide, bekräftade i går att det som skedde var ett brott mot de regler som gäller för flygledarna.

Brottet blev särskilt allvarligt i och med att det elektroniska system, som ska varna om två flygplan är på kollisionskurs, vid tillfället var avstängt för att kontrolleras och servas av specialister. Därför var det extra viktigt att minst två flygledare följde all trafik på övervakningsskärmarna.

- Detta kan ha varit orsaken till olyckan, sa Toni Maag i schweizisk radio.

Angrepp mot firman

Senare gick det upp för Skyguides ledning att hans uttalanden kan kosta företaget jättelika ersättningar till offrens anhöriga.

Maags medarbetare sände då ut ett pressmeddelande om att det är tillåtet för flygledarna att ta pauser - även om de formella reglerna säger annat.

Den tyska fackföreningen för piloter, Cockpit, gick i går till frontalangrepp på Skyguide.

- Det är helt vanvettigt att de två olycksplanen varnades om de var på fel kurs först 50 sekunder före kollisionen. Det som har skett är oförsvarligt, säger presstalesmannen Georg Fongern.

Det är fortfarande ett mysterium vad som hände ombord på det ryska Tupolev TU 154-planet. När flygledaren uppfattade situationen försökte han desperat komma i radiokontakt med flygkaptenen Alexander Gross, 52. Men han fick inget svar.

Då var det 30 kilometer mellan planen.

Klockan 23.36 svarade äntligen kaptenen.

- Dyk, dyk! Du är på kollisionskurs med ett annat plan, skrek flygledaren.

Försökte väja

Vid denna tidpunkt hade den brittiske kaptenen Paul Phillips, 47, redan kontaktat tornet i Zürich och meddelat att hans alarmsystem beordrade honom att dyka för att undgå en kollision.

Enligt hans arbetsgivare, DHL, kan han i sista sekunderna före smällen ha upptäckt att också ryssen var på väg ner. Phillips försökte väja med sin Boeing - men för sent.

Klockan 23.37 hör vittnen på marken tre explosioner och sedan en våldsam knall som varar i nästan en minut, innan det börjar regna brinnande vrakdelar. Flygledaren som var kvar i tjänst bröt omedelbart samman när vidden av olyckan stod klar för honom.

Han vårdas nu på sjukhus och har inte kunnat höras av polis och haverikommission.

Asbjørn Svarstad