Damberg på besök hos svenska Google

Av: Anette Holmqvist

Publicerad:
1 av 4 | Foto: Lotte Fernvall
Google har ett musikrum som Mikael Damberg testar.

Sveriges digitala försprång krymper – nu tar regeringen hjälp av Google.

Näringsminister Mikael Damberg (S) besökte under måndagen nätjättens svenska kontor.

– De länder som ligger först i den här omställningen kommer att bli vinnare i den globala konkurrensen, säger han.

Under måndagen fick Mikael Damberg och hans närmaste medarbetare en genomgång av Googles svenska verksamhet vid kontoret på Kungsbron i Stockholm.

I lokalerna arbetar drygt 150 personer varav ungefär hälften är ingenjörer som främst sysslar med utveckling av tjänster som rör videochatt samt ljud- och bildkommunikation.

"Förändrar samhället"

Mikael Damberg är ansvarig för närings- och innovationsfrågorna i Stefan Löfvens regering. Just nu besöker han företag med tunga roller i den digitala omställningen, däribland Google.

Syftet är att få företagens tankar kring vad regeringen kan göra för att Sverige ska utvecklas på området.

– Google är ett av världens mest innovativa företag. Att de finns i Stockholm och Sverige är viktigt för oss. Vi måste förstå vad det är som händer med den här typen av digitalisering som förändrar inte bara IT-branschen utan hur hela samhället fungerar, säger Damberg.

Enligt den nya regeringen utmanas Sveriges tätposition på det digitala området i dag från en rad olika länder. Mikael Damberg framhåller att det är av största vikt att också de små- och medelstora företagen är med på den tekniska omställningen.

– Att de orkar göra de investeringar som krävs och förstår vad som väntar runt hörnet kommer att avgöra vår konkurrenskraft, säger han.

Ökad global konkurrens

Enligt Damberg ser regeringen nu över vilka eventuella politiska beslut som kan krävas för att den digitala omställningen ska underlättas.

Det handlar både om att få in statligt riskkapital till nystartade företag tidigare än i dag, men också om att hitta strategier för att få tillverkningsindustrin att klara omställningen till ett mer digitaliserat och automatiserat produktionssätt.

– Jag tror att de länder som ligger först i den här omställningen kommer att bli vinnare i den globala konkurrensen. Det förstår ju många av de största företagen. De är redan i gång och ställer om sin produktion. Medan de små- och medelstora företagen har en mycket svårare resa att göra både kompetensmässigt och i fråga om kapital för nödvändiga investeringar.

Kreativa miljöer

Under Mikael Dambergs besök på Google genomfördes också en rundvandring bland arbetsstationer där kreativiteten ska stå i centrum. Allt i från mjuka sittgrupper till färgglada väggar, pingisbord, musikrum och fikahörnor fyllda av kaffe, läsk, godis, nötter och frukt passerades.

Från ledningen framhölls att Google under sina snart 17 år utvecklats från att vara en sökmotor till ett teknikföretag av bredare slag. Under företagets paraply ryms i dag även skilda saker som utveckling av självkörande bilar till mätmetoder för glucos i tårkanalerna hos diabetiker.

– Vår ledning brukar framhålla att nästa Google antagligen inte kommer att göra det Google gör i dag, säger Farshad Shadloo, kommunikationschef.

Publicerad: