Regeringsparti vill peta kritisk journalist

avTT

1 av 2 | Foto: ORF
Den österrikiske programledaren Armin Wolf jämförde en karikatyrteckning från FPÖ:s ungdomsförbund med propaganda från Nazityskland.

En österrikisk tv-programledare jämförde en invandringskritisk karikatyrteckning med propaganda från Nazityskland.

Bakom bilden låg regeringspartiet FPÖ:s ungdomsförbund. Partiföreträdare kräver nu att journalisten tas ur tjänst, medan kritiker varnar för politisk styrning av public service.

Bilden som rört upp en hätsk diskussion i Österrike föreställer en blond, blåögd kvinna och en man i traditionell folkdräkt. Bakom paret lurar en grupp skäggiga personer med enorma näsor och lömska ansiktsuttryck. Teckningen ackompanjeras av pressklipp från österrikiska medier: "Antalet muslimer kan snart tredubblas", "Var fjärde elev i Graz är muslim" och "Kommer påskharen att förbjudas från förskolorna?".

"Tradition slår migration!" lyder rubriken på flygbladet, som den kände österrikiske tv-journalisten Armin Wolf i nyhetsmagasinet Zeit im Bild förra veckan jämförde med en antisemitisk propagandateckning ur den nazityska veckotidningen Der Stürmer. Avsändare till karikatyrteckningen var det främlingsfientliga regeringspartiet FPÖ:s ungdomsförbund i delstaten Steiermark. Vad är egentligen skillnaden på de två bildspråken, undrade Wolf, som är känd för sin tuffa intervjustil.

Hotade med "konsekvenser"

FPÖ-toppen Harald Vilimsky, som var gäst i programmet och den som fick frågan, gick i taket. "Skandalöst" och "smaklöst" var två av de ord Vilimsky använde för att beskriva sammankopplingen, samtidigt som han hotade programledaren med "konsekvenser".

Det är inte första gången FPÖ går till attack mot medier, särskilt public service-bolaget ORF, som många av partiets anhängare ser som vänstervridet. I mars 2018 gick Österrikes vice förbundskansler Heinz-Christian Strache, partiledare för FPÖ, till angrepp mot samme journalist, som han anklagade för att vara en lögnare.

Wolf lämnade då in en stämningsansökan mot vicekanslern om ärekränkning och förtal, vilket slutligen fick Strache att göra en pudel och be om ursäkt i en helsidesannons i en av landets största tidningar.

Medveten strategi?

Sedan i höstas sitter FPÖ i koalitionsregering tillsammans med konservativa ÖVP, vilket har väckt frågan om huruvida regeringen i Wien håller armlängds avstånd till medierna. Saken blir mer pikant av att ordföranden i ORF:s styrelse, Norbert Steger, är tidigare partiledare för – och tillsatt av – FPÖ. Steger har rekommenderat Wolf att "ta ett sabbatsår" och se sig om i världen på licensbetalarnas bekostnad, skriver Süddeutsche Zeitung.

Pressfrihetsorganisationen Reportrar utan gränser (RSF) ser FPÖ:s angrepp mot ORF som en del i en medveten strategi med syftet att försvaga österrikisk public service. För närvarande pågår en diskussion i regeringen om en framtida omorganisation av ORF. Även en ny finansieringsmodell, där bolaget ska få pengar direkt ur statens budget, debatteras.

– FPÖ vill göra ORF till en propagandamaskin för regeringen, säger RSF:s österrikiska ordförande Rubina Möhring till TT.

"Ett censurförsök"

Österrike har halkat ned fem platser på Reportrar utan gränsers årliga pressfrihetsindex och ligger nu på plats 16. Risken för politisk styrning av medierna är verklig, anser Möhring.

– Faran är väldigt stor, det här händer gång på gång. Det har även hänt flera gånger att förbundskanslerämbetet ringt till redaktioner eller direkt till journalister och sagt att "det du skrivit här är inte alls bra, skriv så här i stället". Och det är ju ett censurförsök, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM