Busschauffören om olyckan: Tappade kontrollen

NYHETER

Utredningen av vad som orsakade den svåra bussolyckan har just börjat.

Men den 62-årige chauffören berättar att vägen varit besvärlig med stora håligheter.

– Han säger att han tappade kontrollen över fordonet och gick av vägen, säger Göran Mellström, vd på Bergkvarabuss.

1 av 11

Bussen började köra från Ängskolan i Skene klockan 22.00 på lördagen. Klockan 04.30 hade trafikledaren kontakt med busschauffören som körde ensam.

– Trafikledaren stämde av med chauffören klockan halv fem och han var pigg. Det var inget konstigt då och det ska ha varit okej väglag, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss.

Klockan 07.07 kom larmet om olyckan, då hade bussen hunnit till Sveg. Nästan 60 mil på nio timmar. Under dagen har bussbolaget varit i Sveg.

– En av våra medarbetare har varit och mött upp i Sveg och tagit hand om honom.

”Tappade kontrollen”

Bergkvarabuss vd Göran Mellström berättar på söndagskvällen för Aftonbladet att han varit i kontakt med den 62-årige chauffören som arbetet för bolaget i närmare sju år.

– Han var väl förtrogen med vägen och har kört en hel del i det området, säger Göran Mellström.

– Han är van vid den här typen av trafik och har inte varit olycksdrabbade på något sätt.

Göran Mellström säger att de vill låta myndigheternas utredning ha sin gång och att de inte vet vad som hänt. Men han berättar också hur busschauffören upplevt händelsen.

– Han säger att han tappat kontrollen över fordonet efter att det varit stora håligheter i vägbanan, att efter det tappade han kontrollen och gick av vägen, säger Göran Mellström.

Bussföretagets vd säger att de i första hand tänker på de familjer som drabbats av den här tragiska olyckan.

– Det är en mycket tung situation. Jag saknar ord, man känner sig maktlös, säger Göran Mellström.

”Hade fått sin vilotid”

Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss, berättar att chauffören hade fått sina vilotid enligt regelverket innan nattfärden mot fjällvärlden.

– Han hade fått sin vilotid precis som man ska innan passet, det var inget konstigheter med det. Enligt kör- och vilotider så får man köra i fyra och en halv timme sedan ska man stanna och ta en en paus i 45 minuter, sedan kan man fortsätta köra. Och det förutsätter vi att han gjort naturligtvis, säger Simon Sandberg.

Har ni hunnit kolla på hur bussen körts och tagit paus?

– Vi har inte kollat kollat på färdskrivare eller något sådant ännu. Det pågår ju en undersökning här nu.

Enligt Svenska dagbladet så skulle bussen vara framme klockan 09 i Klövsjö. Men Simon Sandberg har ingen uppgift om busschaufförens tidsschemat i nuläget.

– Vi vet inte exakt när han skulle anlända, men han hade ungefär tio mil kvar.

Bussen besiktigades i december

Bergkvarabuss har tidigare kritiserats, när Sydsvenskan granskade bolaget. Bland annat framkom det brister i arbetsmiljön och av reparationer av bolagets bussar.

”Det är bara en tidsfråga innan det händer en olycka” berättade en anställd bolagets verkstad för tidningen.

Bussen som kördes mot Klövsjö under natten till söndag togs i trafik 2009 och besiktigades senast i december.

Bergkvarabuss har tidigare granskats och har bland annat brustit när det gäller reparationer, kan det varit något fel på bussen?

– Vi vet vilken buss det är och det är högst osannolikt att det skulle vara något fordonstekniskt fel på den, säger Simon Sandberg.

Hur olyckan gått till är fortfarande oklart. Trafikverket utreder nu vägsträckan som även tidigare varit olycksdrabbad. Medan polisen undersöker den bärgade bussen och håller förhör med de inblandade.

Peter Nystedt, räddningstjänsten intygar också att det inte varit halt vägunderlag.

– Bussen har gått av vägen på en raksträcka. Huvuddelen har gått ner i diket och där lagt sig på sidan, och det är ingen halka, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM