Skatteverket

Man som ringde sig själv i 55 timmar får behålla jobbet

Av: 

Oskar Forsberg

Mannen ringde sig själv för att slippa prata med kunder.
Mannen ringde sig själv för att slippa prata med kunder.

NYHETER

Den man på Skatteverket som ringde sig själv under 55 timmar får behålla sitt jobb.

Det har myndigheten nu bestämt.

– Han har fått det högsta löneavdraget vi kan utdela, säger mannens chef Anita Mårtensson Halilovic.

”Du har just nu plats 97 i kön”

Så kan det låta när man ringer Skatteverket.

En anledning till att kön var lång under våren är en anställd som under 55 timmar ringt sig själv. Detta för att slippa prata med kunder.

– Han har gjort detta när han jobbade hemifrån, tidigare under pandemin, säger Anita Mårtensson Halilovic, chef på kundmötesavdelningen på Skatteverket.

Pågick i två månader

Den anställde blev påkommen i slutet av april, han nekade först till anklagelserna men erkände senare.

Fusket pågick totalt i två månader.

Mannen har nu fått sitt straff.

Myndighetens personalansvarsnämnd fattade beslut om 25 procents löneavdrag under en månads tid.

– Det är den högsta löneavdraget vi kan dela ut.

Oklart om han vill jobba kvar

Efter att mannens beteende upptäcktes fick han inte längre jobba hemifrån, utan var tvungen att komma in till kontoret.

Övriga medarbetare på avdelningen har nu också återvänt till sina arbetsplatser. Tidigare var det arbete hemifrån som gällde.

– Den anställde har efter att det här uppdagades skött sina arbetsuppgifter bra och tagit ansvar.

Enligt myndigheten är den senaste tidens insatser anledningen till att han inte får sparken.

Men vill han själv verkligen jobba kvar?

– Det kan inte jag svara på.

ANNONS EXTERN LÄNK

Missa inte: Den nya muminmuggen för 2021 finns hos Cervera – beställ här!

Cervera

Publisert:

LÄS VIDARE

Ringde sig själv – för att slippa kunder

ÄMNEN I ARTIKELN

Skatteverket

Jobb & karriär