Bantningstrend på Tiktok leder till brist på diabetesmedicin

På Tiktok och i Hollywood har en ny diabetesmedicin slagit igenom som bantningsmedel.

Men den stora efterfrågan leder till att diabetespatienter inte får tag i läkemedlet.

– Det blir ett stort problem för personer som behöver det, säger Björn Ehlin, förbundsordförande för Diabetesförbundet.

Den nya danska diabetesläkemedlet Ozempic från läkemedelsföretaget Novo Nordics ges i en spruta i veckan.

Bland annat sänker medicinen blodsockret och leder till snabb mättnadskänsla och viktnedgång.

– Ursprungligen är läkemedlet gjort för diabetiker, men det har även godkänts för behandling av fetma, säger Björn Eliasson, överläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

De viktminskande effekterna är också en anledning till att läkemedlet nu uppmärksammats som en alternativ bantningskur bland kändisar i Hollywood.

Även på sociala medier, som Tiktok, marknadsförs medicinen nu som en ”mirakelkur”. Något som bland annat NBC News rapporterar om.

Men den stora efterfrågan på läkemedlet har lett till att det är svårt att få tag i det – samtidigt som diabetespatienter världen över står utan medicinen.

Det är på sociala medier-appen Tiktok som bantingstrenden börjat sprida sig.
Det är på sociala medier-appen Tiktok som bantingstrenden börjat sprida sig.
Diabetespatienter har börjat få problem att få tag på medicinen.
Diabetespatienter har börjat få problem att få tag på medicinen.

Ingen mirakelkur

Enligt Björn Eliasson är Ozempic en medicin som fungerar bra, samtidigt som den ger få biverkningar, när det gäller både diabetiker och patienter som har fetma.

För personer med diabetes är medicinen subventionerad. Den ges också för viktnedgång i Sverige, men de patienterna får själva stå för kostnaden av läkemedlet. Den skrivs endast ut av läkare och kan inte köpas utan recept.

– Vi som jobbar inom vården med personer som har problem med fetma vet att det kan vara ett viktigt verktyg att behandla med under en period, samtidigt som man också gör förändringar i kost och livsstil, säger han.

Men att det skulle röra sig om någon slags mirakelkur, som det framställs som på Tiktok, håller Björn Eliasson inte med om. Han betonar också vikten av att endast patienter som behöver medicinen ska ta den.

– Jag har också hört att det blivit en bantningsmetod i Hollywood, men exakt hur det fungerar där vet jag inte. Jag utgår ifrån att det finns en doktor som skriver ut medicinen även där. Medicinen ska endast skrivas ut till personer som behöver den, fortsätter han.

Stort problem för diabetiker

Svenska Diabetesförbundet har också noterat att läkemedlet uppmärksammats som en bantningskur på sociala medier.

– Vi har sett att det har tagit fart i sociala medier. Det är en högre efterfrågan globalt än vad företaget hade räknat med – då matchar inte efterfrågan tillverkningen, säger Björn Ehlin, förbundsordförande på Svenska Diabetesförbundet.

Att det nu är brist på läkemedlet är också ett stort problem för de patienter som behöver den som mest, fortsätter han.

– Flera av de läkemedel som funnits tidigare passar inte alla personer med diabetes. För dem har det här varit ett alternativ som fungerat bra. Det är inte utbytbart eftersom det inte finns något motsvarande, och då måste man istället få till en annan behandling, säger han.

Björn Ehlin uppmanar också personer med diabetes att se till att fylla på sina lager med medicin i tid.

– Det är vanligare och vanligare att vi får brist på olika läkemedel. Då är det viktigt att man inte väntar tills man förbrukat all medicin, utan har en marginal ifall det blir brist, fortsätter han.

Björn Ehlin, förbundsordförande på Svenska Diabetesförbundet.
Björn Ehlin, förbundsordförande på Svenska Diabetesförbundet.
Publisert: