Likvärdigheten i förskolan granskas
Publicerad 2023-12-18
Kvaliteten på de svenska förskolorna varierar, pekar olika undersökningar på. Därför inleder Riksrevisionen nu en granskning som ska ta reda på om tillräckligt arbete görs för en likvärdig förskola – myndighetens första granskning av skolformen.
Utbildningen i förskolan ska vara likvärdig i hela landet och ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov, enligt lag. Tidigare utredningar har dock konstaterat att det finns stora skillnader i hur det pedagogiska uppdraget utförs.
Bland annat skiljer sig andelen legitimerade lärare kraftigt åt mellan olika förskolor – från 15 till 17 procent, enligt en kartläggning av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
”Att förskolan håller hög kvalitet är framför allt viktigt för barn i socialt utsatta områden. Men där är andelen legitimerade förskollärare ofta lägre än på andra platser”, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Rekrytering av personal med goda kunskaper i svenska till förskolor med flerspråkiga barn är också en utmaning. Därutöver finns det en risk att brister i förskolan inte upptäcks i olika myndigheters tillsynsarbete, enligt Riksrevisionen.
Granskningens resultat planeras att publiceras i december nästa år.