Iran har beslagtagit brittisk oljetanker

Fartyget ägs av ett bolag i den svenska jättekoncernen Stena

avAndreas Ekström, Gustaf Tronarp, Hans Österman

En brittiskflaggad oljetanker, som ägs av ett dotterbolag till svenska Stena, har tillfångatagits av det iranska revolutionsgardet.

23 personer befinner sig ombord.

Ytterligare en tanker beslagtogs kort senare, men fick segla vidare under kvällen.

Under lördagen säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, att besättningen ombord mår bra.

Det är den över 180 meter långa tankern Stena Impero som har beslagtagits av iranska styrkor i Hormuzsundet. Fartyget fördes därefter orrut mot Iran.

Jätteskeppet seglar under brittisk flagg, men ägs av Stena-dotterbolaget Northern Marine.

I ett pressmeddelande bekräftar den svenska jättekoncernen att oljetankern tagits till fånga:

”Fartyget befann sig på internationellt vatten i Hormuzsundet när oidentifierade mindre båtar och en helikopter närmade sig. Vi har i nuläget ingen möjlighet att kontakta fartyget.”

23 personer ombord

Besättningen på Stena Impero består av 23 personer. Det finns inga uppgifter om att någon av dem ska ha skadats. Det finns inga svenskar ombord.

”Besättningens säkerhet är vår högsta prioritet”, heter det i pressmeddelandet.

Dagens Industri har varit i kontakt med Charlie Ridgeway på Stenas krishanterare MTI i London.

– Vi undersöker saken och skickar ut den information vi har så fort vi kan, säger han.

Sky News rapporterar att den brittiska regeringen ”akut söker ytterligare information.

Var på väg till Saudiarabien

Oljetankern var på väg från Förenade Arabemiraten till Saudiarabien. Omkring klockan 20 på fredagskvällen bekräftade Iran att revolutionsgardet tagit kontroll över fartyget.

Senare under fredagskvällen kom uppgifter om att den brittiskägda men Liberiaflaggade oljetankern Mesdar avvikit från sin rutt i Hormuzsundet. Den girade skarpt mot Irans kust, uppger Reuters.

Skeppets ägare bekräftade vid 23-tiden att tankern bordats av soldater, men sedan fått segla vidare igen, uppger Sky News.

Moa Häggblom, presskommunikatör på UD, säger:

– Vi undersöker uppgifterna. Vi kan konstatera att fartygets flaggstat är Storbritannien. Inga svenskar finns ombord på fartyget. När ett fartyg med last och besättning blir kvarhållet i en kuststat, är det flaggstaten som har den folkrättsliga möjligheten att agera enligt FN:s havsrättskonvention. Flaggstaten är det land där fartyget är registrerat.

Hormuzsundet – därför är det viktigt

Hormuzsundet förbinder Persiska viken med Arabiska havet. Den 50 kilometer breda passagen är central för den globala oljehandeln.

Under de senaste veckorna har en rad händelser inträffat som försämrat stämningen mellan stormakterna i området. I början av juli stoppades en iransk oljetanker vid Gibraltar. Det väckte ont blod i Teheran, något som fick britterna att skicka jagaren HMS Duncan till Persiska viken.

Stena Bulks vd: ”Besättningen mår bra”

Under lördagen talade Erik Hånell med SVT Nyheter. Han säger att besättningen ska må bra omständigheterna.

Han säger också att fartyget befunnit sig på internationellt vatten.

– Det var på internationellt vatten, vi har transpondrar på fartygen så vi var det befinner sig, säger han till SVT.

PODD: Aftonbladet Daily om konflikten i Iran

Aftonbladet Daily går igenom bakgrunden till konflikten, och reder ut hur stor risken är att det utvecklas till en väpnad konflikt.
 Lyssna:  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen

Foto: Stena Bulk
Stena Impero.
ARTIKELN HANDLAR OM