Greta Thunberg raket på maktbarometern

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Greta Thunberg är årets raket på Medieakademin maktbarometer. "Det finns ingen i vår historia som har kommit från ingenstans och fått ett sådant digitalt avtryck"; säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Greta Thunberg är årets raket på Medieakademins maktbarometer.

– Det finns ingen i vår historia som har kommit från ingenstans och fått ett sådant digitalt avtryck, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Maktbarometern beskriver vilka svenskar som nått och engagerat flest svenskar i våra största sociala medier. Greta Thunberg hamnar på tolfte platsen på årets lista. För ett år sedan fanns hon inte med på listan alls. Medieakademins mätning gäller från juli 2018 till juli 2019.

Emanuel Karlsten tror att Greta Thunbergs genomslagskraft kommer att öka även i fortsättningen.

– Det är bara början. Vi ser bara de senaste dagarna att hon dubblerat sin räckvid då hon slagit igenom på ett sätt som är ojämförligt. Redan nu kan vi säga att hon till nästa år kommer att vara ännu högre upp, säger han.

Instagram är Greta Thunbergs primära kanal.

– Ändå har hon det mest gillade innehållet på Twitter, det vill säga flest hjärtamarkeringar, säger Karlsten.

Ny etta på listan

Samtidigt noteras att förra årets ettor på maktbarometern, Jocke och Jonna Lundell, har fått kliva ner från första platsen på listan och ge plats till Therése Lindgren. Hon är 32 år och kommer från Nynäshamn.

– Hon har påverkat en hel generation att bli veganer och vegetarianer. Hon har fått en generation att våga öppna sig och tala om psykisk ohälsa som hon själv har drabbats av.

Therése Lindgren har en miljon följare på Instagram och en miljon på Youtube.

– Hon har ingen särskilt produkt. Hon kallar sig "the girl next door" och är en person man kan känna en relation till, hon är någon som man tycker är ens vän, säger Karlsten.

Politiska partier

Under mätperioden har Sverige haft två val. Och det märks i genomslaget.

– De som är bäst att kapitalisera på den nya makten i sociala medier är Sverigedemokraterna, säger Emanuel Karlsten.

Det har också gått bra för andra partier men Sverigedemokraterna spelar i en egen liga.

Samtidigt konstaterar Medieakademin att Twitter har tagit en rejäl högersväng. 2016 uppfattades 6,6 procent av dem som låg på topp femton som debattörer som kunde klassas som höger. Tre år senare är den siffran 26,6 procent.

Traditionell tappar mark

– De största medierna på maktbarometern är inte längre de traditionella, som Expressen eller Aftonbladet. Nu är det nya viralmedier som specialiserar sig som gått om. De konkurrerar inte med djup journalistik, utan med trams och underhållning, säger Emanuel Karlsten.

På det sättet är Greta Thunberg en som går mot strömmen.

– Hon är ett exempel på vad man kan göra med den makten, säger Emanuel Karlsten.

Maktbarometern viktar genomslaget på Twitter, Instagram, Youtube och Facebook.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM