Sverige

Trafikverket sänker hastigheten på landets vägar

Kartan visar vägarna som får ändrad hastighetsbegränsning

avMichael Toll

I år ska hastigheten sänkas på totalt 111 mil av Sveriges vägar.

Detta efter ett beslut av Trafikverket under måndagen.

Men de nya hastighetsbegränsningarna får kritik.

På måndagen beslutade Trafikverket om de hastighetsförändringar som ska genomföras under 2019. Det handlar om 111 mil väg där hastigheten nu ska sänkas från 90 till 80 kilometer i timmen. 9 mil får höjd hastighet.

– Vi strävar efter nollvisionen, att ingen ska omkomma i trafiken. Får man en möteskollision i 80 istället för 90 kilometer i timmen så minskar risken för att omkomma med 40 procent, säger Sandra Nordahl, enhetschef på nationell samhällsplanering på Trafikverket.

1 av 2 | Foto: Trafikverket
Karta där hastigheten sänks och höjs.

Införs i november

De nya hastigheterna kommer börja gälla i takt med att vägarna skyltas om. Det arbetet sker 4, 5 och 6 november.

Men beslutet får kritik av Riksförbundet M, tidigare Motormännen. De kallar det här för en ”nödåtgärd”.

– Vägunderhållet har varit eftersatt, nödvändiga investeringar har inte gjorts. Vår kritik är att man väljer att göra det här istället för att underhålla vägarna. Dåligt underhållna vägar leder till olyckor och skador, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Trafikverket menar att de gör både och.

– Vi mötesseparerar på mängder av vägar av landet. Men det ena utesluter inte det andra. Så fort en väg är ombyggd och har mitträcke så höjs hastigheten, säger Sandra Nordahl.

Arbetet pågår till 2025

Sedan 2008 har Trafikverket arbetat med att justera, främst sänka, hastigheterna på de statliga vägarna i Sverige. Fram till år 2025 kommer totalt cirka 425 mil få en lägre hastighetsgräns. Omkring 120 mil väg ska få höjd hastighetsgräns.

– Vi satsar på att höja säkerhetsstandarden på alla vägar, i den takt vi mäktar med. De vägsträckor som nu får sänkt hastighet kommer att höjas så fort de får vägräcke eller andra väginvesteringar. Vägar utan mitträcken med höga trafikflöden, där måste hastigheten sänkas, säger Sandra Nordahl.

ARTIKELN HANDLAR OM

Sverige