Aftonbladets fotograf prisas för Utøyabilder

1 av 9 | Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
PRISVINNARE ”I bilderna vi publicerar i dag har vi valt bort två som egentligen ingår i den prisvinnande serien. Vi har publicerat dem tidigare, när det var nyhetsmässigt viktigt att visa på brutaliteten. I detta sammanhang väljer vi, av respekt för offren, att inte publicera dem igen,” säger Jan Helin.

avCarina Bergfeldt

NYHETER

Massakern på Utøya blev en världsnyhet.

Och först på plats av alla var Aftonbladets fotograf Niclas Hammarström.

Nu har hans gripande bilder vunnit pris i World Press Photo Awards.

Foto: Aftonbladet
Prisad fotograf Aftonbladets Niclas Hammarström tilldelas ett prestigefullt pris för sina bilder.

Bland 5 247 fotografer från 124 länder i världen har Aftonbladets frilansfotograf Niclas Hammarström tilldelats andra pris i kategorin ”World Press Photo of the Year”.

– Det är tudelat, naturligtvis. Jag är jätteglad för priset men hade självfallet önskat att Utøyamassakern aldrig ägt rum.

”Som i en dröm”

Tillsammans med sex andra journalister från Aftonbladet landade han på Gardermoen bara några minuter efter att Anders Behring Breivik greps vid 18-tiden den 22 juli 2011, för ett av de värsta terrordåden i modern tid. Men om det visste Niclas Hammarström mycket lite, när han tillsammans med två av kollegorna började köra mot Utøya.

– Allt gick smidigt. Vi kom till färjeläget snabbt, hittade en kille med båt inom loppet av några minuter, och sedan var vi på väg.

Halvvägs till ön började det gå upp för honom hur illa det var.

– Vi såg saker ligga och flyta i vattnet. Kläder, flytvästar… lite allt möjligt. Sedan var det plötsligt kroppar i vattnet också.

– Man tänkte inte då, det var som i en dröm. Det är först efteråt som jag har insett vad vi såg.

Såg en pojke räddas

Alla bilder han tog under kvällen och natten representerar den död som terroristen förde med sig.

Utom en.

– Den bild som betyder allra mest för mig föreställer en pojke. Vi var där och såg honom räddas. Honom har jag tänkt mycket på efteråt. Hur han stod där, med armarna upp i luften och klamrade sig fast… hur skrämd han måste ha varit, men att han faktiskt räddades. Att han överlevde.

Niclas Hammarström tillbringade natten på krishotellet där ungdomarna var. På morgonen pratade han med en präst.

– Att få prata med honom gjorde mycket för mig. Sedan var det otroligt skönt att komma hem till Sverige och krama min familj.

”Mästarprov i journalistik”

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin säger att Niclas Hammarströms arbete från Utøya visar hur viktigt det är för journalistiken att snabbt vara närvarande och på plats.

– Det är två olika saker. Geografin förstår de flesta, men närvaro handlar lika mycket om att i extrema situationer förstå, se och förmå dokumentera. 

– Jag är mycket stolt över hur Aftonbladets redaktion arbetade de där fasansfulla dagarna, lagarbetet präglades av förståelse för att det är ute i verkligheten som det allra svåraste jobbet görs. Niclas jobb från Utøya är ett mästarprov i journalistisk närvaro i svårast tänkbara nyhetsläge, säger Jan Helin.

I tävlingen var alla bilderna omaskade. Så är inte fallet nu.

– I bilderna vi publicerar i dag har vi valt bort två som egentligen ingår i den prisvinnande serien. Vi har publicerat dem tidigare, när det var nyhetsmässigt viktigt att visa på brutaliteten. I detta sammanhang väljer vi, av respekt för offren, att inte publicera dem igen, säger Jan Helin.