Tidningar fälls för tio Metoo-publiceringar

NYHETER

Pressens opinionsnämnd fäller sex tidningar för publiceringar i samband med MeToo-rörelsen.

”Det begicks en rad pressetiska övertramp som på ett oförsvarligt sätt skadade enskilda personer”, skriver Pressombudsmannen Ola Sigvardsson på DN Debatt.

Pressombudsmannen har fått in elva anmälningar som rör publiceringar kopplade till höstens MeToo-rörelse.

I tio av fallen fälls de aktuella tidningarna av Pressens opinionsnämnd, PON.

1 av 2 | Foto: Bj örn Lindahl
Tv-profilen Martin Timell.

”Elva anmälningar. Tio fällningar. Ett mycket ovanligt utfall. Sett över ett år brukar de drygt 500 anmälningar PO får in leda till cirka 35 fällningar i PON. Särskilt anmärkningsvärt är att fällningarna i de nu aktuella ärendena i flera fall gäller högprofilerade publiceringar, som gjorts efter en omfattande research av tidningarna”, skriver Pressombudsmannen Ola Sigvardsson i en text på Dagens Nyheters debattsida.

Expressen fälls i fyra fall

De som gjort anmälningar till PO är tv-profilen Martin Timell, den tidigare Aftonbladet-medarbetaren Fredrik Virtanen, en programledare på Sveriges Radio och en fjärde person, som valt att vara anonym i beslutet.

Alla dessa fyra har anmält Expressen, och i samtliga fall har PON meddelat fällande beslut. Det gör Expressen till den tidning som klandras flest gånger.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett blogginlägg att tidningen ”ödmjukt” kommer ta till sig av kritiken. Han menar dock samtidigt att det var tur att granskningen av Hollywood-giganten Harvey Weinstein, som blev starten för MeToo-rörelsen, gjordes av amerikanska tidningar:

”Om The New York Times eller The New Yorker hade följt svenska Pressens opinionsnämnds tolkning av pressetik så skulle deras rapportering varit anonymiserad.”

Även Aftonbladet fälls för artiklar om Martin Timell, precis som Dagens Nyheter och Hänt i veckan.

– Jag anser att den publicitetsskada Martin Timell orsakats inträffade långt före Aftonbladets publicering. Vi var sist i svensk press med att namnge honom. Men jag respekterar självfallet nämndens beslut, säger Lena Mellin, Aftonbladets ställföreträdande ansvarig utgivare.

”Ett cyniskt sätt att tjäna pengar”

Gällande Fredrik Virtanen riktar PO och PON också kritik mot Svenska Dagbladet.

I en kommentar säger Virtanen att han välkomnar avgörandena.

– Besluten var väntade men jag känner mig lättad över att PON så kraftfullt markerar mot mediernas haverier. Det som publicerades i bland annat Expressen och Svenska Dagbladet var inte sant, vilket bland annat Uppdrag Granskning visade i ett reportage i maj.

– Karaktärsmordet var, är jag rädd, inte bara inkompetens utan ett cynisk sätt att tjäna pengar på att förstöra en människas liv.

PO: Underlaget för svagt

Det grövsta klandret, grovt brott mot god publicistisk sed, riktas mot tidningen Arbetaren. Det avser en publicering om den anonyma anmälaren. Det enda friande beslutet gäller en artikel i Dagens Nyheter om samma person.

Enligt Pressombudsmannen har underlaget för de fällda publiceringarna varit för svagt.

”Det är inte att de rapporterat om #metoo-rörelsen. I fällningarna betonas att sexualbrott och sexuella trakasserier är ett allvarligt samhällsproblem. Det är således inte att, utan hur, tidningarna rapporterat som kritiseras”, skriver Ola Sigvardsson på DN Debatt, och fortsätter:

”För den som offentligt anklagas för sexualbrott – oavsett sanningshalt – kan konsekvenserna bli livsavgörande. Det blev ett antal personer varse hösten 2017. Svaga belägg och allvarliga konsekvenser för de utpekade. Så skapar man oförsvarliga publicitetsskador”.

Aftonbladet har sökt Martin Timell. Han vill dock inte låta sig intervjuas.

Svenska kvinnor reagerar på rörelsen #metoo 00:46
ARTIKELN HANDLAR OM