”Har inte sett en krona”

avJohanna Melén

Publicerad:
Uppdaterad:

28 miljarder skulle säkra jobb i bilindustrin – ändå har 16 underleverantörer gått i konkurs

Foto: Per Groth
155 varslades Fem månader efter att regeringen sjösatte räddningsplanen gick gjuteriföretaget Rani produktion, med Volvo och Scania som största kunder, i konkurs. ”Jag har inte sett en krona i hjälp till oss underleverantörer”, säger Kjell Johnsson, vd och ägare för Arkmek-koncernen där Rani ingår. I dag är företaget tillbaka i koncernen och hittills har ett 50-tal av de 155 varslade återanställts. Men med mer pengar till bland annat utbildning hade man sluppit säga upp och lägga ner, enligt Kjell Johnsson.

Regeringen öronmärkte 28 miljarder för att rädda biljobben.

Bara fyra har använts.

Samtidigt har minst 16 underleverantörer gått i konkurs, sju har lagts ner och tre har lämnat landet.

Anders Borg.

Den 11 december 2008 lanserade regeringen det stora räddningspaketet. Med hjälp av 28 miljarder kronor skulle svensk fordonsindustri överleva krisen.

170 miljoner har använts

– Det handlar om att säkra jobb och produktion i Sverige, sa finansminister Anders Borg (M).

Upp till 20 miljarder skulle gå till statliga kreditgarantier för lån i Europeiska investeringsbanken. Av dem har nu fyra utlovats till Saab i Spyker-affären.

Tre miljarder skulle gå till det statliga investeringsbolaget Fouriertransform för satsningar i svensk fordonsindustri. Hittills har bara 170 miljoner använts.

Dessutom skulle upp till fem miljarder kronor ges i undsättningslån till fordonsföretag i akut kris. Men inte en krona har rörts.

– Det pratades om att underleverantörerna skulle kunna utnyttja de här lånen. Men på grund av regelsystemet har de flesta inte klarat av att uppfylla kraven, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet.

Kraven, satta på europeisk nivå, innebär bland annat att lånen ska betalas inom sex månader.

’Fanns inte en chans för oss’

– Vi fick väldigt snabbt klart för oss att de här lånen var till för att rädda Saab och Volvo om GM eller Ford skulle gå i konkurs före jul, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, underleverantörernas branschorganisation.

– För våra företag fanns det inte en chans att utnyttja lånen.

Det har fått konsekvenser och tusentals personer har sagts upp:

Från oktober 2008 och fram till i dag har minst 16 underleverantörer gått i konkurs.

Nio är under rekonstruktion eller har rekonstruerats.

Sju har lagts ner.

Tre har flytt landet.

Enligt företrädare för branschen hade det inte behövt gå så illa. Men Anders Borg tycker att regeringen har gjort tillräckligt.

– Det kan säkert behöva göras mer. Men i grund och botten har vi de instrument på plats som vi behöver.

Kanslirådet Hans G Pettersson uttrycker sig rakare:

– Regeringen har aldrig sagt att företag härmed inte ska gå i konkurs. Företag går i konkurs, även under normala tider.

Publicerad: