Gas, etanol, el eller FFV

NYHETER

Här är alternativen till bensin och diesel

Det finns alternativ till bensin och diesel.

Gas och etanol finns i dag på många pumpstationer runt om i landet.

– Väljer man en bil som går på flera bränslen behöver man inte heller riskera något, säger Olle Hådell, fordonsexpert på Vägverket.

När bensinpriset höjs kan det finnas pengar att spara på att välja en bil som går på alternativa bränslen.

Elbilar och etanoldrivna bilar är något billigare i drift än bensindrivna bilar.

Dessutom kan man tjäna pengar på subventioner - den som har en etanolbil eller gasdriven bil som förmånsbil kan sänka förmånsvärdet med 20 procent. Och för en hybridbil sänks förmånsvärdet med 40 procent.

Ingen risk

I Göteborg får man dessutom parkera med rabatt om man har en bil som drivs på alternativa bränslen. Liknande subventioner har föreslagits på flera orter.

Men än så länge är det främst företag som valt att satsa på alternativa bränslen.

- Än så länge är det så pass dyrt med de nya bränslena att det är svårt för privatkunder att tjäna på det, säger Olle Hådell.

Det finns i dag tre typer av personbilar på marknaden som inte går på bensin eller diesel. Det är el-bilar, etanoldrivna bilar och sådana som går på biogas eller naturgas. Dessutom finns det så kallade bi-fuel bilar som kan drivas med två olika bränslen eller FFV, Flexible fuel vehicles, som kan gå på olika bränslen.

Kan löna sig

– Det går ungefär på ett ut prismässigt att köra med etanoldrivna bilar, ibland kan bränslet vara lite billigare. Att ha en bil som går på biogas eller naturgas så kan det löna sig, säger Hådell.

I storstäderna finns det ett antal gasstationer och några få bilar. Volvo har några av sina modeller i bi-fuel-utförande som kan tankas med vanlig bensin och gas. Om man då inte hittar en gasmack kan man köra på bensin så länge.

Shoppingbil

Med en el-bil betalar man el-pris istället för bensinpris, men än så länge räcker bara el-bilarnas batterier 10-15 mil.

– Det är inget för en vanlig konsument. Bara som shoppingbil och det blir dyrt att shoppa så, då är det billigare att åka taxi, säger Hådell.

Än så länge är det bara skattesubventioner som gör att det finns rimliga priser på alternativa bränslen. De är fortfarande mycket dyrare att framställa. Men Sverige närmar sig EU-målet på två procent alternativt bränsle och målet för 2010 är 5,75 procent, så mycket kommer troligen att hända de närmaste åren.

Bilar som går på alternativa bränslen

Tove Wennergren

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik