Detta bör du tänka på när startar en webbshop

Har du en produkt som går att skicka med posten?
Eller erbjuder du en tjänst som går att leverera elektroniskt?
Då är det dags att starta en webbutik.

Foto: Pressbild
Fredrik Lennström.

Aldrig har det varit lättare att öppna dörrarna till en egen webbutik. Vare sig om du bygger upp allt från grunden eller köper en paketlösning, med färdiga butikshyllor.

Det menar menar Fredrik Lennström, e-handelsrådgivare på Klarna.

– Det finns numera sätt att utnyttja Internet som säljkanal utan att ha en egen webbutik. Genom att lägga ut din försäljning genom andra, välbesökta, webbplatser som hanterar hela köpet och kundservicen, kan faktiskt vilket företag som helst sälja på nätet. Antingen genom en internationell sajt, exempelvis Amazon, eller en som är lokal för Sverige som Blocket eller Fyndiq.

Tankeställare

Istället för att hoppa in i e-handeln direkt kan några tankeställare vara på sin plats, påpekar Fredrik Lennström

Först och främst anser han att du ska fundera över hur stora intäkter e-handeln ska generera.

– Är syftet med e-handeln att ha som enda inkomstkälla eller ska intäkterna från e-handelsverksamheten vara extrapengar?

Andra viktiga frågor är vilka produkter som ska säljas och om det finns leverantörer av dem. Prissättning är så klart en viktig stötesten, men även hur kunderna ska nås.

– Genom att räkna ut hur stor marginal du får på produkterna kan du räkna ut hur många du behöver sälja för att tjäna de pengar du vill. Då vet du också hur många kunder du måste skaffa. Är det möjligt att åstadkomma?

Uthållighet

Det är inte heller alla som gör succé över en natt. Fredrik förklarar att 1 köp på 150 besökare är mer regel än undantag. En viktig insikt är även att man ofta kan behöva draghjälp för att nå ut till kunderna. Antingen med annonser på Google eller försäljning på marknadsplatser som Blocket, Fyndiq eller Tradera.

– Många tappar sugen när försäljningen inte motsvarar förväntningarna. Det krävs uthållighet och idogt arbete för att lyckas som e-handlare.

Är ambitionerna att nå en internationell marknad bör du vara beredd på mycket mer arbete. Med det sagt säger Fredrik att en generell lösning för flera marknader inte behöver vara så krånglig.

– Det är inte enkelt att lösa det för varje marknad på ett optimalt sätt, fortsätter Fredrik. Men har du produkter som fungerar på en internationell marknad finns det heller ingen anledning att vänta med att sätta upp betalningslösningar och logistik som fungerar i hela världen.

Trendspaning

När webbshopparna tog sina första staplande steg ut på www försökte många av dem erbjuda allt. Allt inom film, musik, mode och så vidare. Nu ser Fredrik en två trender. En är att stora varuhus fortsätter att växa. Men också en där nischerna blir smalare och smalare. Webbshoppar som enbart har en vara på sina digitala hyllor hör inte till ovanligheterna.

– Det kan vara ett sätt att med kirurgisk precision ta del av en marknad som alltmer domineras av stora aktörer. Ett stort företag kan inte täcka hela marknaden till hundra procent. Då skapas det plats för mindre aktörer.

Just nu pågår ett skifte inom e-handel. I takt med att mobilen ersätter datorn som primär informationshub försöker banker och andra betalinstitut att lansera mobila betallösningar. Fredrik tror att det är en trend som bara kommer att växa.

– Ett starkt behov som kunder har är att enkelt och smidigt kunna handla varifrån de vill och när som helst på dygnet. De flesta föredrar att betala först när de har varorna i handen, därför tror jag att lösningar som bygger på kredit kommer fortsätta vara populära. Sedan ska man inte underskatta vanans makt, det tar lång tid att vänja majoriteten av konsumenterna vid helt nya beteenden.

Kasper Nowakowski

ARTIKELN HANDLAR OM