Så snackar du dig till toppen
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-25
9 tips som ger gehör på jobbet
Håll dig till saken och var stadig på rösten.
Då tar du hem diskussionen på jobbet.
Med rätt argumentationsteknik kan du gå långt.
För att övertyga chefen och kollegorna om dina strålande idéer kan du ta hjälp av både kurser och litteratur.
Därefter är det bara att träna, vässa och slipa.
Ta hjälp av kollegor
- Om du övar på att lyfta fram argument och tänka på motargument har du stor möjlighet att påverka din egen arbetssituation, säger Sofie Runngren, utbildningskonsult i argumentationsteknik.
Känner du dig osäker -använd arbetskamraterna som försöksobjekt.
- Underskatta inte lobbyverksamhet. Stäm av med jobbarkompisarna: är det här en bra idé eller ett bra argument, säger Sofie Runngren.
Förringa inte dig själv
Akta dig däremot från att förringa dig själv. Många, kvinnor i synnerhet, inleder en argumentation med en ursäkt, enligt Sofie Runngren.
- Börja aldrig med att säga att du inte är van vid att argumentera. Var väl förberedd i stället. Då utvecklar du din yrkesroll och står bättre rustad, säger hon.
Argumentera rätt – och vinn
Sara Haldert