Publicerad:
Uppdaterad:

Centrum mot rasism anklagas för slöseri och overksamhet

Publicerad:
Uppdaterad:

Fick 14 miljoner av regeringen – förlamas av inre konflikter

För två år sedan startade regeringen den ideella paraplyorganisationen Centrum mot rasism. Nu anklagas CMR för overksamhet och slöseri med skattepengar.

I stället för kamp mot främlingsfientlighet har arbetet förlamats av inre konflikter och brist på ekonomisk kontroll, skriver Svenska Dagbladet.

Organisationen gjorde sig känd i våras genom kampanjen mot reklamen för glassen Nogger Black. Benito Miguel på Immigrantinstitutet ingick i den arbetsgrupp som bildade CMR. Han säger till tidningen att kampanjen bara var till för att dölja overksamhet.

Ingen granskning

Hittills har CMR fått 14 miljoner av regeringen. Men i stället för forskning och utbildning har miljonerna samlats på hög. Verksamheten är så liten att föreningen inte lyckats göra av med pengarna. Under två års tid har centret inte genomfört någon egen granskning eller rapport om rasism, etniska trakasserier eller homofobi och statistiken om hatbrott på hemsidan är över fem år gammal, enligt SvD:s granskning.

De stora utgifterna är i stället löner, arvoden, restaurangbesök, hotellövernattningar och stora kontorslokaler. CMR har tre anställda och en styrelse på elva personer. Under 2004 reste de, bodde på hotell och åt på restaurang för nära 600000 kronor.

”Det finns ingen strategi”

Samma år renoverade CMR sitt kansli, i hyrda lokaler, för 330000 kronor och i år ska organisationen lägga ytterligare 140000 kronor på renoveringar.

Gunno Gunnmo, utredare på justitiedepartementet och tidigare länspolismästare i Stockholm, är kritisk:

– Bristerna ligger i hur de använder sina pengar. Det finns ingen strategi, inga mål och riktlinjer, säger han till tidningen.

CMR:s ordförande Stig Wallin tillbakavisar kritiken. Organisationen behöver en buffert för att klara uppsägningar och hyreskontrakt om bidragen uteblir i framtiden, säger han.

TT

Publicerad:
Publicerad: