Studsmattan – hopp för hälsan

Foto: håll dig på mattan Clara, 9, studsar så mycket hon kan om helgerna.
NYHETER

Hoppa gärna och hoppa ofta.

Men gör det ensam om du vill undvika skador.

- Och hoppa i mitten av studsmattan, säger Martin von Stedink, hoppinstruktör.

På familjen Oppenheims soliga baksida på Lidingö är det full fart. Områdets barn har samlats för att få instruktioner för hur de ska hoppa säkert på studsmattan, som familjen äger tillsammans med grannarna. Det är stojigt och stimmigt när Martin von Stedink visar barnen hur de ska göra.

Bättre hoppa ensam

- Jag hade ingen aning om att det var bäst att hoppa ensam på mattan, säger Clara Oppenheim, 9.

- Jag brukar studsa så mycket jag kan när jag är ledig på helgerna.

En bit ifrån står Claras mamma Agneta Oppenheim och lyssnar till instruktionerna.

- Vi har alltid varit noga med säkerheten, säger hon.

- Alla som köper en studsmatta borde få en säkerhetsinstruktion. Det bästa vore om det följde med någon form av instruktionsvideo där man får veta hur man ska göra för att undvika skador.

Balans och smidighet

Enligt Martin von Stedink är det inte bara barnen som kan ha användning av studsmattan eller trädgårdtrampolinen som han kallar den. När barnen har hoppat klart kan de vuxna använda mattan för att förbättra bland annat balans, smidighet, styrka och kondition.

- Det ger jättebra träning, säger Martin von Stedink. Men gör inte för avancerade övningar till en början, säger han och skrattar.

Självklart måste studsmattan stå stadigt och rakt på marken. Och det säkraste sättet att hoppa är att vara ensam på mattan och utgå från mitten.

- Följer man bara instruktionerna är det bara fantasin som sätter gränsen för vad man kan göra på mattan, säger Martin von Stedink.

Kan du göra en "Sitt-vänd-sitt"?

Så studsar du säkert

Kajsa Sigvardsson