KU zoomar in regeringen om Transportstyrelsen

Foto: Fredrik Persson/TT
Transportstyrelsens sparkade generaldirektör Maria Ågren ska frågas ut i KU i veckan. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Konstitutionsutskottet (KU) och dess ordförande Andreas Norlén (M) och vice ordförande Björn von Sydow (S) ska försöka reda ut hur regeringen hanterade it-skandalen på Transportstyrelsen. Arkivbild.
NYHETER

En kallsvettig vår kan vänta för regeringen när KU zoomar in på hanteringen av it-skandalen på Transportstyrelsen.

Affären har redan tvingat bort två statsråd, en statssekreterare och en generaldirektör.

Valår som det är lär det bli extra frestande för oppositionen att pressa regeringen, inklusive statsminister Stefan Löfven (S), inför tv-kamerorna i riksdagens konstitutionsutskott (KU). Hur är det med regeringens förmåga att klara rikets säkerhet och hålla koll på myndigheter, när den nu uppenbart rört sig utanför lagen och hanterat känsliga register så att obehöriga i utlandet haft tillgång till dem.

– Utfrågningen med Maria Ågren (Transportstyrelsens avskedade generaldirektör) blir viktig. Men också hur tidigare och nuvarande statssekreterare och statsråd har agerat, eller varför de inte har agerat, säger Andreas Norlén, moderat ordförande i KU.

Inte orolig

En regeringskälla uppger för TT att man i regeringskansliet inte känner sig särskilt orolig över vad som väntar, även om det är valår. Det som finns att redovisa finns med i de skriftliga svar som regeringskansliet lämnat inför slutrundan i granskningen, heter det.

När utfrågningarna inleds på allvar i veckan är personer från Transportstyrelsen, inklusive Maria Ågren, kallade. Även Ann Linde, numera handels- och EU-minister (S), ska frågas ut om när hon som statssekreterare hos avgångne inrikesministern Anders Ygeman (S) fick vetskap om haverierna på myndigheten.

Hans Ekström företräder Socialdemokraterna i KU. Han tycker att Ann Linde blir intressant, men också avgångna infrastrukturministern Anna Johanssons (S) statssekreterare Erik Bromander.

Vet detaljerna

Johansson och Bromander basade på näringsdepartementet, som har ansvar för Transportstyrelsen.

– Även om vi formellt granskar regeringen så vet ju alla att statsråden ofta får lite snabb information om ärenden men att detaljkunskaperna finns på statssekreterarnivå, säger Ekström som också ser fram emot den del av granskningen som handlar om den förra regeringens roll.

Bromander avgick från sin post 2016, av andra skäl än att inte ha försökt göra något åt säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen, eller generaldirektörens beslut om lagbrott för att ro outsourcingen av it-driften i hamn enligt tidtabell.

Han var den högste tjänsteman som myndigheten hade tätast kontakt med i regeringskansliet under 2015 och 2016. Han har inte uttalat sig sedan skandalen blev känd förra sommaren.

Tidspress

Två utredningar har redan gjorts om vad som hände och varför det gick fel när Transportstyrelsen skulle lägga ut it-driften på entreprenad i utlandet, samtidigt som ett omfattande stordatorbyte skulle göras.

Regeringens utredare Thomas Bull, som inte haft i uppdrag att granska regeringen, listar tre huvudskäl till varför det gick snett:

Uppgifter om rikets säkerhet röjdes för att Transportstyrelsen inte visste vilka uppgifter de hade eller hur de skulle hanteras.

Tidspressen var stor att genomföra projekten och tidsplanen orealistisk vilket ledde till att generaldirektören medvetet beslutade om avsteg från lagar för att hinna med.

Och kommunikationen med andra myndigheter och regeringskansliet var inte vad den borde ha varit.