Så ska Moderaterna locka nya väljare

avPär Karlsson

NYHETER

Testar nytt grepp i kampanjen som ska nå 900 000

1 av 2 | Foto: JOHAN SÖDERLUND
Moderaternas nya kortlek.

Moderaterna sladdar i opinionen – det ska man försöka råda bot på genom en ny vårkampanj som inleds på lördag. 

Målet är att samtala med 40 000 människor, bland annat med hjälp av en ny kortlek som ska användas vid dörrknackningar.

– Det blir en bra samtalsöppnare, målet är att få reda på vad väljarna tycker om våra förslag, säger partisekreteraren Kent Persson.

Den senaste tiden har opinionssiffrorna för Moderaterna pekat nedåt. I den senaste mätningen från Aftonbladet/United Minds hade man stöd av bara 25,9 procent av väljarna, vilket är drygt fyra procentenheter under valresultatet från 2010.

Aftonbladet kan i dag berätta att partiledningen nu vill få fart på den moderata rörelsen genom en landsomfattande vårkampanj, som inleds på lördag och som ska pågå i två veckor. Satsningen är en del av kampanjen "Hallå Sverige" där partiet har som mål att totalt genomföra 900 000 samtal med människor innan riksdagsvalet 2014. Under de kommande två veckorna ska 40 000 av dessa samtal genomföras. Hittills har M kommit upp i cirka 85 000 samtal.

Ny kortlek har tagits fram

Kampanjen inleds med en livesändning från flera olika orter i Sverige. Sändningen inleds av partisekreteraren Kent Persson, som kommer att befinna sig i Visby.

– Vi bygger detta på de arbetsgrupper som varit igång ett tag, som tagit fram vår politik. Allt detta är nu ute på remiss så att alla medlemmar får svara och ge synpunkter på politikutvecklingen. Men det är också stort fokus på att nå ut till allmänheten och höra vad de tycker, säger han. 

Till kampanjen har en ny moderat kortlek tagits fram, som ska underlätta att få igång samtal med väljarna. På var ett av de 52 korten kommer ett politisk förslag som arbetsgrupperna tagit fram att finnas.

– Ungefär en gång i veckan har vi möte då ett gäng samlas för en att under en timme jobba kreativt och släppa det vardagliga arbetet. Det var under ett av dem dessa som idén kom fram. Vi tror att det här är ett sett att få igång samtalet mellan oss, som söker förtroendet, och de som ger oss det, säger Kent Persson.

PR-konsult: Låter otroligt fånigt

Paul Ronge, medierådgivare och PR-konsult, ställer sig frågande till kort-tricket.

– Men det är svårt att veta om nya knep som det här kommer att fungera, det får framtiden utvisa. För mig själv låter det otroligt fånigt, att man skulle bli upphetsad och gå igång på att få en kortlek med mer eller mindre präktiga politiska förslag. Men jag tror att partierna vet att en sådan här grej kommer få uppmärksamhet, det är därför man gör det, säger han.

Attack på Löfven

En annan central del av M-kampanjen handlar också om att attackera S-ledaren Stefan Löfven vars parti höll kongress i Göteborg förra helgen.

– Vi vill tydliggöra att vi har en tydlig konflikt i svensk politik. S har genomfört en vänstersväng på sin kongress. I vår kampanjen ställer vi också fem frågor till Stefan Löfven, som vi tycker han måste ge svar på. Det handlar bland annat om hur hans regeringsalternativ ser, säger Persson.

Stefan Löfven har tidigare sagt att det är för tidigt att ge ett sådant besked, men att väljarna kommer att få reda på det i god tid före valet.

Moderaternas öppna process med att samla in synpunkter på politiken fortgår fram till 22 maj. Sedan ska synpunkterna gås igenom, struktureras och bli förslag till partistämman i höst.

– Vi vill ha en bra och bred dialog, både internt i organisationen, men även med väljarna. När man suttit i regeringsställning i snart åtta år är det viktigt att komma ut ur regeringsbyggnaderna och se vad som är Sveriges utmaningar. Moderaterna ska vara i opposition mot samhällsproblem, säger Kent Persson.