Nya miljöbilar kan få trängselskatt

NYHETER

Nyregistrerade miljöbilar bör betala trängselskatt från 2009, föreslår regeringens förhandlingsman Carl Cederschiöld.

Men han får kritik från såväl Bil Sweden som miljöpartiet.

– Det är ju så att miljöbilar trängs lika mycket som andra bilar och sliter på gator med sina dubbdäck, säger Carl Cederschiöld till Dagens Nyheter.

Cederschiöld förhandlar för närvarande med kommuner och landsting i Stockholmsregionen om framtida trafiklösningar.

Enligt dagens bestämmelser är miljöbilar undantagna från trängselskatt fram till den 1 juli 2012. Men eftersom allt fler köper miljöbilar hotar systemet med trängselskatt att urholkas, säger Cederschiöld till tidningen.

Förstår resonemanget

Miljöminister Andreas Carlgren (c) vill inte ta ställning till förslaget, utan hänvisar till att det pågår ett arbete med att ta fram bland annat definitioner av och villkor för miljöbilar. Men han förstår resonemanget.

– Det finns en logik i förslaget. Det var just trängseln man ville komma åt med trängselavgifterna. Även om miljöbilarna är bättre för luften, så trängs de också.

Miljöpartiets Per Bolund, som är ledamot i näringsutskottet, är däremot kritisk.

– Vi tycker att man måste låta marknadsaktörerna få lite lugn och ro, nu var det bara ett år sedan man tog den här propositionen om att trängselskatten skulle fortsätta och då sade man att det skulle vara till 2012. Och nu bara ett år senare kommer man och ändrar de här reglerna igen, säger Bolund.

Sågar förslaget

Riksdagen beslöt i juni att trängselskatt skulle införas i Stockholm den 1 augusti.

– Jag ser inte att problemet är så stort som han försöker påskina, jag tror att vad det egentligen handlar om är att han vill ha in mycket så pengar som möjligt att bygga motorvägar för, säger Bolund.

Bilbranschorganisationen Bil Sweden sågar Cederschiölds förslag och passar också på att ge kristdemokraterna en känga för att partiet byter fot och nu vill höja skatten på fossila drivmedel.

– Det är den andra snytingen från politiker inom loppet av 24 timmar. I första fallet gör kristdemokraterna en 180-graderssväng, de gick ju till val på att de ville sänka momsen på drivmedel, och så i det här fallet har vi en moderat som vill ändra spelreglerna under spelets gång, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Enligt Moldén behövs långsiktiga regler för att biltillverkarna och bilkunderna ska tänka om.

TT