Fick inte landa – flygledaren sov

NYHETER

Flygledaren: Jag som alltid brukar komma i tid

När planet skulle landa i Östersund var flygplatsen fortfarande stängd.

Enligt piloten hade flygledaren försovit sig.

– Jag tänkte fel, därför blev jag sen, säger flygledaren.

SAS-planet flög från Arlanda och skulle landa på Frösön i Östersund vid 08.30 i går morse.

Men vid inflygningen fick piloten beskedet att han inte kunde landa – det fanns ingen flygledare på flygplatsen. I stället fick han cirkulera över Östersund.

Hänger på en person

– Piloten sade att flygledaren hade försovit sig och att vi fick vänta. Det verkar konstigt att allt ska hänga på en enda person, säger en av passagerarna till Aftonbladet.

Efter några minuter hörs pilotens röst igen:

– Nu säger han att flygledaren måste ha kört fort, för nu kunde vi landa.

Flygplatsen var i går bara bemannad med en flygledare.

Den skulle ha öppnat 08.00. Men flygledaren kom till tornet först 08.25.

Själv säger han att han inte försov sig – han tänkte fel när han ställde väckarklockan. Och gick efter engelsk tid.

– Jag trodde att jag kunde sova en timme till eftersom flygtiderna brukar anges i GMT och inte i lokal tid, men de var redan omräknade. Jag vet inte varför jag tänkte fel, säger han.

När han satt i bilen ringde flygledningen i Sundsvall och undrade var han var.

Fyra minuter sent

– Då förstod jag att jag gjort något galet. Som tur är hade planet 20 minuters flygtid kvar.

Planet som var tidigt kunde till slut landa, fyra minuter efter utsatt tid.

– Jag var fortfarande framme före planet, så ingen skada är skedd, annat än att jag får konstatera att jag gjort ett misstag. Jag som alltid brukar vara i tid.

Fotnot: GMT, Greenwich Mean Time, den gemensamma tid som formellt gäller i tidszonen omkring nollmeridianen, den så kallade Greenwich-meridianen.

Henrika Åkerman