Mejla

Wolfgang Hansson

Hur kan ett plan försvinna spårlöst 2014 med all modern teknik som finns?

Publicerad:
Uppdaterad:

Nyligen tvingades jag byta panna i huset. Via internet kan jag numera var jag än befinner mig i världen kontrollera temperaturen i huset, på varmvattnet och få en massa andra fakta.

I det ljuset framstår det för mig som märkligt att man inte har bättre minut-för-minut koll på var stora flygplan med hundratals människor ombord befinner sig.

När det blir strul med informationen från min panna får jag omedelbart ett mejl där det står "Vi har inte fått in några uppdateringar från din anläggning" och så datum och klockslag ner till sekundnivå.

Enda sättet att i dag konstant lokalisera var ett flygplan befinner sig är via ett instrument ombord som kallas transponder. Den skickar ut en signal som identifierar flygplanet och dess position.

Men transpondern går att stänga av manuellt. Det var vad kaparna som tog över fyra flygplan i USA i september 2001 gjorde. Plötsligt försvann planen från flygledningens radarskärmar.

Gåta

Nästa gång två av dem dök upp var det som missiler som flög in i World Trade Center i New York.

Att man efter denna lärdom fortfarande i moderna plan med en enkel manöver kan stänga av transpondern framstår som en gåta.

Även om det lyckligtvis är ovanligt att flygplan försvinner så är det ur säkerhetssynpunkt och för en räddningsinsats absolut avgörande att man snabbt kan lokalisera var ett plan befinner sig.

Transpondern på Malaysia Airlines flight MH370 stängdes av kl 01.21 när planet befann sig på sin normala kurs mot Peking på drygt 10 000 meter höjd. Det kan ha skett på två sätt.

* Elen ombord på planets slås ut totalt, exempelvis vid en explosion. Då slocknar även transpondern.

* Piloten eller någon annan stänger medvetet av den.

I båda fallen är följden att planet i samma ögonblick försvinner från flygledarnas radarskärmar. Det fortsätter vara synligt på vanlig radar men då går det inte att identifiera med säkerhet att det är just MH-370.

Stärker terrorteori

Därav förvirringen om det verkligen är Malaysian Airlines-planet som plötsligt ändrat kurs i luften och flugit mot Andamanöarna i Indien. På precis samma höjd och perfekt i den flygled som finns.

Stämmer dessa uppgifter så stärker det teorin om något slags terrordåd. Även om det framstår som otroligt går det inte att utesluta att planet landat någonstans i exempelvis Burma eller Indien i hemlighet och att omvärlden så småningom får höra av kaparna. Detta är ett scenario som hämtat ur Tintin-boken "Plan 714 till Sydney" eller en James Bond-film. Just därför känns det så overkligt.

Lika overkligt mitt i allt detta är att ett stort passagerarplan kan försvinna spårlöst med all den moderna teknik som finns i dag. Och allt den övervakning av luftrummet som sker av exempelvis USAs och Kinas militär och underrättelsetjänster.

Bättre spårteknik

Via satellitbilder kan man i dag tyda föremål som är mindre än en meter. Då borde man rimligen kunna hitta vrakdelar som ligger och flyter i havet.

Nästan en vecka efter att planet försvann återstår bara två scenarion. Om inte planet i hemlighet landat någonstans har det störtat i havet eller i obebodda trakter när bränslet tagit slut vid en explosion eller för att piloten medvetet störtat det.

Då är rimligen allt hopp ute för de 239 människorna ombord. Ändå är det oerhört viktigt att hitta planet och dess svarta låda för att få reda på vad som hänt.

Innan vi vet kan det finnas tekniska brister i Boeing 777-modellen som uppenbarligen är ett hot mot flygsäkerheten.

Uppenbart för alla borde vara att det behövs bättre och av piloten oberoende teknik för att spåra var flygplan befinner sig. Nog måste det 2014 finnas teknik som klarar det?

Min nya panna heter förresten Fighter 370.

Av: Wolfgang Hansson

Publicerad: