Nyheter

Ytterligare två ”utländska agenter” i Ryssland

Av: 

TT

Tv-kanalen Dozjd har tidigare stämplats som "utländsk agent". Arkivbild.
Tv-kanalen Dozjd har tidigare stämplats som "utländsk agent". Arkivbild.

NYHETER

Ytterligare två ryska mediebolag pekas ut av det ryska justitiedepartement för att vara ”utländska agenter” – en benämning som kan leda till drastiska inkomstförluster och höga böter.

Denna gång är det den populära nyhetssajten Rosbalt och nyhetsanalyssajten Republic som läggs till på listan, i sällskap med andra organisationer och privatpersoner som anklagas av Kreml för att vara utlandsfinansierade och ägna sig åt politisk verksamhet.

Enligt lag måste organisationer på listan återfölja texter, videor och inlägg på sociala medier med en skrivning om att innehållet kommer från en ”utländsk agent”. Märkningen skrämmer bort såväl annonsörer som källor och har gjort det svårare för många journalister att utföra sitt arbete.

”Republic har naturligtvis inte utländsk finansiering, den finns bara tack vare abonnenternas pengar”, säger chefredaktören Dmitrij Kolezev i ett uttalande i meddelandetjänsten Telegram.

För närvarande rymmer listan nästan 90 poster, varav flera är populära nyhetssajter.

Bland de högsta profilerade oberoende medier som ännu inte finns med på listan återfinns tidningen Novaja Gazeta, vars chefredaktör Dmitrij Muratov är årets vinnare av Nobels fredspris.

President Vladimir Putin sade i veckan att utmärkelsen inte skulle ”skydda” Muratov från att bli stämplad som en ”utländsk agent” om han bryter mot lagen.

ANNONS EXTERN LÄNK

Har du Covid-19? Få svar snabbt med enkelt hemmatest – beställ här

Quicktest

Publisert: