Elever flyger Sterlings plan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-16

Flygförbundet rasar mot träningsflygningar

Pilotelever utan erfarenhet av vanliga flygningar tränar att styra flygplan med passagerare.

Och passagerare vet inte om det.

– Det här kommer att bli allt vanligare, säger Per-Olof Arnoldsson, ordförande för flygsäkerhetskommittéen i Svensk Pilotförening till aftonbladet.se.

Nyheten rullades upp under de senaste dagarna i Norge där flygbolaget Sterling har elva unga lärlingspiloter som tränar att styra flygplan med passagerare. Och passagerare vet inte ens om att det.

Norska flygförbundet (Norsk Flygerforbund) är mycket kritiska till det hela.

– Vi tycket det är dåligt att de använder flygplan med betalande passagerare till träningsflygningar, säger Sigurd O. Løkholm, generalsekreterare i Norsk Flygerforbund till VG.

Flygbolaget Sterling flyger reguljärflyg från Norden till olika charterdestinationer.

Och har också ett samarbete med den danska pilotskolan Center Air Pilot Academy.

De tar in flygelever utan någon som helst erfarenhet, och lär upp dem i Boeing 737-simulator.

I november 2006 blev det nye sertifikatet MPL godkänt av den internationella flygorganisationen ICAO som innebär en kortare lärlingstid för pilotelever.

– Flygbolaget Sterling var först med att införa det här nya utbildningssystemet, säger Per-Olof Arnoldsson, ordförande för flygsäkerhetskommittéen i Svensk Pilotförening till aftonbladet.se.

Det betyder att efter 70 timmar i simulatorn, 40 timmar i enmotorsflygplan och en avklarad examen får pilotelever köra träningsflygningar med passagerare.

– Innan de flyger med passagerare, måste de också genomföra 12 landningar med en Boeing 737-800, utan passagerare. Därefter flyger de 100 timmar på flygträningar, säger Claus Gammelgaard, flygchef på Sterling.

Längre erfarenhet krävs

Men norska flygförbundet är skeptiska till den nya utbildningen.

– Även om det är godkänt av den internationella flygorganisationen behöver det inte betyda att det är ett klokt sätt att lära upp flygelever på, säger Sigurd O. Løkholm.

Løkholm menar att det krävs längre erfarenhet innan man flyger passagerarflygplan.

Den uppfattningen delar också Per-Olof Arnoldsson och förklarar att den stora bristen i utbildningen är att man har tagit bort träning med tvåmotorsflygplan.

– Det tycker jag är synd, säger han.

Att träna i simulatorn har både för- och nackdelar. Men Per-Olof Arnoldsson skulle hellre vilja se att piloteleverna flyger "vanliga" flygplan, dock utan passagerare, i stället.

– I den här utbilningen har man lagt tyngden på simulatorträning, men i simulatorn kan du aldrig uppleva den miljökänsla som finns vid en riktig flygning.

Per-Olof Arnoldsson tror att fler flygbolag inom en kort framtid kommer att anamma den nya utbildningsplanen.

– Det kommer att bli vanligare och det är ekonomin som styr mycket av det hela. Att ha för lång utbildning är kostsamt, därför tror jag att fler kommer att nappa på det.

Flygbolaget Sterling har turer från och till Arlanda och att lärlingseleverna är med på dem är sannolikt, menar Per-Olof Arnoldsson.

Per-Olof Arnoldsson poängterar dock att allt är inte svart i den nya pilotutbildningen och piloteleverna har alltid en erfaren flygkapten bredvid, men skulle det hända något med flygkaptenen så ställs piloten inför en svår uppgift att styra ett flygplan helt själv.

– Därför skulle det vara bra att det fanns också en tredje pilot som är erfaren när piloteleverna kör träningsflygningar.