Gunvor, 71, fick inte köpa mat till tiggande kvinnan

NYHETER

Gunvor Martinsson ville köpa mat till en tiggande kvinna utanför en Willys-butik i Stockholm. Men hon stoppades av kassabiträdet, skriver Mitt i Stockholm.

– Det kändes väldigt konstigt allting, säger hon till Aftonbladet.

I fredags kväll var 71-åriga Gunvor Martinsson på matbutiken Willys i Vinsta i Stockholm. När hon lämnade butiken kom en ung kvinna fram som brukar sitta utanför och tigga, vilket Mitt i Stockholm har uppmärksammat.

– Hon frågade om jag hade pengar men jag hade inga kontanter på mig. Då sa hon att hon var hungrig och undrade om jag inte kunde köpa något – ”ja, det kan jag” sa jag då.

Gunvor sa till kvinnan att gå in i affären och ta det hon ville ha medan Gunvor väntade kvar med sina varor.

– Hon kom inte med mycket. Det var två paket korv och en jätteformfranska.

Väl i kassan skulle Gunvor betala varorna men när hon skulle sätta in kortet stoppades hon av kassabiträdet. Gunvor fick höra att hon inte fick köpa varorna till kvinnan.

– ”Nähe, får man inte köpa och ge till vem man vill här”? Frågade jag då.

Gunvor fick svaret att hon fick gå till en annan livsmedelsbutik om hon ville handla till kvinnan. Motiveringen fick Gunvor att häpna. Enligt kassabiträdet skulle det annars resultera i att det skulle komma fler tiggare som skulle antasta andra kunder – vilket skulle göra folk upprörda. Gunvor såg inget annat val än att lämna butiken.

– Jag kunde inte stå där och tjafsa. Jag lämnade grejerna och åkte hem. Flickan som skulle ha grejerna såg förvånad ut, hon undrade vad som egentligen hände, säger hon och fortsätter:

– Det kändes väldigt konstigt allting, jag var lite halvt förvirrad och hittade ingen utväg just då.

Foto: TT
Butiken stoppade Gunvor när hon ville handla mat till en tiggande kvinna.

Gunvor tog sedan kontakt med Willys kundtjänst.

–Jag frågade om det var deras policy att göra så här, vad de hade för människosyn och hur de tyckte man skulle behandla sina medmänniskor, speciellt fattiga romer.

Enligt henne bad de om ursäkt för att hon känt sig dålig behandlad – och blev lovad att hon skulle få mer återkoppling. Vilket hon inte fått.

– Jag har gjort något i alla fall. Man kan inte bara låta något sådant här passera, jag har åtminstone markerat att jag tycker att det är ett förfärligt beteende mot de här människorna.

Hon tror att det här endast var en företeelse för just den butiken men menar att det kan sprida sig. Nu ska hon gå tillbaka till butiken och se om kvinnan sitter där.

– Då ska jag ge henne någonting. Antingen går jag in och handlar själv eller så ger jag henne en hundralapp så hon kan handla.

Willys huvudkontor har pratat med personalen i den berörda butiken som medger att de gjort fel, skriver Mitt i Stockholm.

– Vi har gjort fel här. Personalen har inte agerat i linje med vår policy. För oss är det väldigt viktigt att värna alla människors lika värde, säger Johanna Euren, pressansvarig på Willys, till tidningen.

Dagens tre rubriker 14 april 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Willys