Slipper betala för Kongo-samtalen

Av: Erik Melin

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3

De av 3:s kunder som drabbats av de så kallade Kongo-samtalen kommer inte behöva betala för dem.

Över 25 000 av företagets kunder har drabbats.

– Vi har känt ett ansvar att hjälpa våra kunder, säger Erik Hörnfeldt, PR-chef vid 3.

Teleoperatören tog beslut under tisdagsmorgonen. Då hade många av företagets kunder hört av sig och varit orolig för höga telefonräkningar.

– Det är uppenbart att alla är offer för ett bedrägeri. Vi har ett ansvar att hjälpa våra kunder och det tycker vi att vi har gjort nu, säger Erik Hörnfeldt.

Tre kommer inte att betala den operatör i Kongo som pekats ut som ansvarig.

– Vi vet inte om operatören ligger bakom det här eller om man bara har varit slarvig, så att någon kommit över nummer. Antingen medvetet eller omedvetet har de möjliggjort det här bedrägeriet, säger Erik Hörnfeldt.

”Säljer inte nummer”

Flera kunder har också varit oroliga över hur deras nummer kan ha hamnat i bedragarnas ägo. Uppgifter om att operatörer ska ha sålt nummer till utomstående har florerat i flera medier.

– Vi säljer aldrig telefonnummer till utomstående. I det här fallet är det datorer som står och ringer nummerserier och hoppas på svar, säger Erik Hörnfeldt.

”Väldigt bra av dem”

Mariell Andersson från Växjö var en av dem som drabbades av bluff-samtalen. Hon hade ett missat samtal från ett okänt nummer och ringde upp. I andra änden hörde hon hur en kvinna verkade vara i nöd och hon trodde att det var hennes dotter som var illa ute.

– Jag blir jätterädd och skriker i luren, sa hon tidigare till Aftonbladet.

För Mariell handlade det bara om 9 kronor och 50 öre som hon skulle debiteras för samtalet, men hon tycker ändå det är allvarligt.

– Det är inte mycket, men det är en princip, att man inte ska stjäla från folk. Jag tycker det är väldigt bra av 3 att de tog det här beslutet, framförallt för de som drabbats värre än mig. Vissa är ju bara barn.

Tele 2:s kunder har inte drabbats av bedrägerisamtalen. Vid Telias presstjänst kunde man på tisdagskvällen inte svara på om drabbade kunder kommer behöva betala för bluffsamtal. Telenor har väldigt få drabbade kunder och gör en bedömning från fall till fall för hur man ska agera.

Publicerad: