Eivors ’skrotbil’ är till salu igen

NYHETER

Jurist: De blåser sina kunder

1 av 3 | Foto: BEVISET Volvia/If intygar att bilen är avregistrerad eller skrotad. Och enligt Martin Elfver, jurist på Motormännen, finns det bara två alternativ för en avregistrerad bil: ”Antingen är den skrotad eller exporterad utomlands”, säger han.

”Skrot”, sa försäkringsbolaget Volvia/If om Eivor Olofssons nästan nya Renault Clio, och tvingade henne att lösa in den till restvärdet.

Tre år senare står bilen hos en handlare i ett annat län.

– Man kan ju misstänka att de helt enkelt blåser kunderna, säger Martin Elfver, jurist på Motormännen.

Det small ordentligt när Eivors man Kenneth var på väg hem – älgen dök upp från ingenstans.

– Han hade tur ändå, säger Eivor. Kenneth blev chockad, men kunde själv köra de tre milen till verkstad.

Men där, hos Volvo- och Renaulthandlaren Helmia i Karlstad, tog turen slut hösten 2006.

Dyr reparation

– De sa att bilen skulle kosta över 113 000 kronor att laga. En ny Clio kostade då 119 000 kronor.

Lars Erik Walfridsson, vd på Helmia bil, säger att han är övertygad om att de gjorde en riktig värdering av skadorna.

– Det var en proffsig kille som gjorde det, säger Walfridsson.

Kenneth och Eivor ersattes med restvärdet, 92 000 kronor – och fick papper på att bilen var skrotad.

– Häromdagen slog jag på skoj på det gamla regnumret, säger Kenneth. Och bilen var inte alls skrotad – utan stod hos en bilhandlare i Ludvika. Dit hade Volvia sålt den i mars i år.

Inträffar ofta

Kenneth och Eivor, som ville ha sin Clio reparerad, är heligt förbannade.

På försäkringsbolaget Volvia/If säger kundcenterchefen Ronny Johansson att de ofta gör så här:

– Och i det här fallet var det glasklart, bilen gick inte att reparera till en rimlig kostnad. Vi brukar sätta gränsen vid 70-80 procent av restvärdet.

Men hur kan ni då sälja den? Vem kan göra affär på en bil ni bedömt som en skrothög?

– Det kan vara en verkstad med låg beläggning, de kan reparera den på spilltid.

Att en nu snart fem år gammal Renault Clio med skador för 113 000 kronor skulle gå att laga och sälja tycker Motormännens jurist Martin Elfver är mycket märkligt:

– I alla fall om inte reparationskostnaden har överdrivits. Spilltid eller inte måste verkstaden ju ändå bekosta delarna.

– Och om de ofta gör så här får man ju lätt misstanken att det är något slags system i det. Att Volvia helt enkelt blåser kunderna.

Säljs för 62 000

Den nya ägaren, Volvohandlaren Gösta Samuelsson bil AB i Ludvika bekräftar att Eivors bil nu repareras på plåtverkstaden. När den är färdig kan den säljas för runt 62 000 kronor.

Har du en bra nyhet? Ring – så skriver vi!

Nu kommer vi till dig och till din nyhet!

Våra reportrar Karin Ahlborg och Arne Höök reser just nu runt i Sverige med fotografer för att skildra läsarnas nyheter.

Det är våra läsares tips som gör skillnad mellan Aftonbladet och andra tidningar.

Och nu vill vi ha in ännu fler nyhetstips – dramatiska, dråpliga, upprörande, fantastiska.

På vår Sverige-resa kan det hända att vi landar hos dig för att låta våra läsare ta del av just din nyhet.

Alla tips som leder till en artikel belönas med tipspengar.

Så här gör du.

Kolla om din bil skrotats

Har du fått din bil inlöst som skrot?

Så här kollar du om den sålts vidare ändå – gå in på www.transportstyrelsen.se.

Sök på fordon. Gå till ”fordons- & ägaruppgift”, fortsätt till ”sök uppgifter om annat fordon”, knappa in kod och registreringsnummer.