Polisen (myndighet)

Nio av tio taxibilar kör för fort

avTT

Foto: Johan Nilsson/TT
Taxi i Stockholm och Göteborg körde för fort på 80-väg i nio fall av tio i en granskning som gjorts av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i samarbete med flera myndigheter. Arkivbild.

Taxibilar fortsätter att överskrida fartgränserna, trots flera års debatt. Fler än nio av tio kör för fort på 80-väg, enligt en ny studie.

– Många taxiförare tänker nog mest på att köra in pengar, säger Göran Bolinder, kommissarie på trafikpolisen.

Studien gjordes under april–juni på E4:an mellan Stockholm och Arlanda och på riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Vid den granskade 80-sträckan på E4:an var taxibilarnas medelhastighet 97 kilometer i timmen.

Trots att polisen på senare år haft särskilda samtal med de stora taxibolagen i både Stockholm och Göteborg, har inte mycket hänt. Resultatet blev ungefär detsamma som i en motsvarande studie 2017. Om yrkestrafiken kör fort, bidrar den till att dra upp hastigheten i allmänhet på vägarna.

Hög snittfart

Bakom studien står Statens väg- och transportforskningsinstitut i samarbete med flera myndigheter.

Kommissarie Göran Bolinder vid trafikpolisen i Stockholm pekar i första hand på taxibolagens ansvar som arbetsgivare.

– De måste ställa krav på sina förare, och att ta hjälp av tekniken för att göra det, säger Bolinder.

Att hålla koll på fordons hastighet är en av funktionerna i den moderna teknik som ibland kallas förarstöd.

Upphandling

– De som upphandlar taxitjänster har ett ansvar att skriva in i avtalen att det ska vara säker taxi, och att man även har kontrollfunktioner så det går att häva avtalen om taxi inte sköter sig, tycker Göran Bolinder.

– Om man som enskild kund märker att taxin kör för fort, då tycker jag att man ska säga ifrån, framhåller han.

Det finns flera goda skäl att hålla hastighetsgränserna. Trafiksäkerheten är den mest uppenbara, men klimatstörande utsläpp och slitage på fordonen ökar också när farten är högre.

– Men många taxiförare tänker nog mest på att köra in pengar på så kort tid som möjligt, tror Göran Bolinder.

Åt fel håll

Irene Fällström, kommunikationschef på Svenska taxiförbundet, ser allvarligt på resultaten som presenteras i den nya studien.

– Vi ser naturligtvis väldigt allvarligt på siffrorna. Vi välkomnar därför regeringens kommande utredning för en effektivare kontroll av yrkestrafiken, som är på gång. I dag finns tyvärr alldeles för lite resurser för att bevaka trafiken i stort. Om en taxiförare kör för fort och polisen inte är där händer tyvärr inget, säger hon.

TT: Finns det tekniska lösningar som kan hålla nere hastigheten?

– Det är upp till varje företag hur de väljer att jobba med sina förare och bilar. Men man kan ju tänka sig att den teknik och programmering som används för hastighetskontroll i självkörande bilar även borde kunna användas i en taxi i framtiden, säger Irene Fällström.

I augusti presenterade Folksam en studie av yrkestrafikens hastighet i Stockholm och Uppsala. Den visade att chaufförerna i snitt körde för fort sex gånger av tio, och att andelen överträdelser ökat i nästan alla branscher jämfört med tidigare mätningar. Taxibranschen var allra sämst på att hålla fartgränserna, men även färdtjänsten utmärkte sig.

ARTIKELN HANDLAR OM