Flygande start för godisbutik som öppnade under corona

Av: Joanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:

När Damoon Mortezaie skulle öppna lösgodisbutiken Crazy Candy i Rosendal mitt under brinnande farsot varnade alla: gör det inte. Men redan under öppningsdagen ringlade en stadig kö utanför butiken, berättar han. Och kunderna har kommit tillbaka.

– Vi kunde inte föreställa oss att det skulle gå så här bra, säger Damoon.

Foto: Damoon Mortezaie


Damoon Mortezaie och hans affärspartner räknade med att tvingas finansiera godisbutiken ur egen ficka i minst ett år. Men verksamheten blev självförsörjande på en vecka, berättar delägaren.
– Vi var beredda på det värsta. Flera av länderna från vilka vi importerar våra varor stängde sina gränser precis när vi skulle öppna. Vi velade, säger Damoon Mortezaie.

– Ett alternativ var att hålla stängt och förlora pengar. Andra alternativet var att öppna med extrema försiktightetsåtgärder. Och med facit i hand är vi oerhört glada för att vi öppnade.

Trodde inte kunder skulle våga

Butiken Crazy Candy är belägen i Rosendal, en av Uppsalas nyare stadsdelar med mycket nybyggnationer och stora framtidssatningar; idrottsarenor, skolor och ett nytt nav för den allmänna kommunikationen. Många nybyggda lokaler gapar tomma.

– Vi öppnade den 4 april, när allting såg mörkt ut i samband med coronakrisen, säger Damoon.

– Vi visste inte vad vi skulle förvänta oss. Men det var kö från tio på förmiddagen till klockan sju på kvällen. Vi trodde inte att det skulle gå så här bra. Vi trodde inte att människor i rådande läge skulle våga sig in i en lösgodisbutik.

Extrema försiktighetsåtgärder

Och kunderna har fortsatt komma. En del i den oväntade framgången tror Damoon är just att butiken öppnade under pandemin och från start kunde möta tidens unika behov.
— Vi utformade butiken efter de särskilda omständigheter som råder nu. Vi planerade lokalen så att det underlättar social distansering och delade upp godissorterna så att man lätt hittar till rätt hylla efter kostpreferenser.

Bara sju kunder får vistas i butiken samtidigt.

Alla ska tvätta händerna vid inträde och får sedan engångshandskar. Handsprit finns också tillgängligt.

Kunderna får sedan plocka godis med plockverktyg som sedan diskas innan de blir tillgängliga för andra kunder igen. Godislådorna har försetts med särskilda lock som sluter tätt.
– Så här har det varit sedan dag ett, säger Damoon. Vi har redan från början ansträngt oss mycket för detta. Det kanske är en jobbig procedur för kunderna men samtidigt uppskattar många att vi tar läget på allvar och de känner sig trygga.

Inom två veckor satsar Crazy Candy på att kunna samarbeta med taxibolag, som drabbats hårt av krisen, för att kunna leverera hem plockgodis – något många kunder önskat.

Foto: Damoon Mortezaie

Har ett samhällsuppdrg

Butiken ser sig också ha ett samhällsuppdrag, berättar Damoon. Man satsar också på att framför allt anställa långtidsarbetslösa, nyanlända och andra som behöver en fot in i arbetslivet.

— Det är en medveten strategi, många vill att man ska vara värsta ängeln för att vara anställningsbar. Vi ser att alla är stjärnor tills man själv bevisar motsatsen.

Publicerad:

LÄS VIDARE