Slussenbron bidar sin tid vid Marocko

avTT

Publicerad:
Foto: Foto: Skanska/TT
Slussens nya huvudbro har tillverkats i Kina och fraktas med specialfartyg till Stockholm. Men havsförhållanden sinkar ankomsten. Arkivbild.

Våghöjden fortsätter att sinka fartyget som ska frakta den guldfärgade bron till Slussenbygget i Stockholm. Efter att i veckor avvaktat utanför Spaniens och Portugals sydkuster har nu det kinesiska specialfartyget Zhen Hua 33 dragit sig längre söderut mot Marocko.

– Enligt den senaste rapporten ser fartyget inte ut att kunna lämna trakten den här helgen, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet, till TT.

På fredagskvällen befann sig Zhen Hua 33 rakt västerut från Tanger.

Efter att frakten försenats gång på gång vill Stockholms stad inte längre ange ett ankomstdatum.

– Nu törs vi inte göra någon prognos förrän fartyget har passerat Biscayabukten och Engelska kanalen, säger Eva Rosman.

Zhen Hua 33 har lägre tolerans för höga vågor än vanliga fraktfartyg. Den 140 meter långa "guldbron" är byggd i Kina och blir en viktig del av nya Slussen.

Publicerad: