Kreml nekar till känsliga uppgifterna om Putin

Kreml slår tillbaka mot uppgifterna om att Vladimir Putin skulle ha ramlat i en trappa och bajsat på sig.

”Vi kan säga att detta är helt osant”, skriver presidentens pressavdelning i ett mejl till Newsweek.

I helgen rapporterade Daily Mail och flera andra internationella medier om uppgifter som sprids i ryska sociala medier.

De gjorde gällande att Putin, 70, skulle ha ramlat i en trappa i sitt residens i Moskva förra onsdagen. Han skulle ha fallit flera trappsteg, slagit i svanskotan och fått hjälp av sina livvakter efter att ofrivilligt ha bajsat ner sig.

Utsagan kom från Telegram-kontot General SVR som flera gånger sedan krigsutbrottet publicerat obekräftade uppgifter om Putins hälsa.

Putin under ett möte med säkerhetsrådet i Moskva under tisdagen.
Putin under ett möte med säkerhetsrådet i Moskva under tisdagen.

I maj skrev kontot att Putin opererats för cancer, en uppgift som spreds vidare i internationella medier, inklusive Aftonbladet.

General SVR drivs en anonym person som påstår sig ha källor inne i Kreml. Rysslands regering har varje gång nekat till alla påståenden och bedyrat att Putin är frisk.

Även den senaste Telegram-publiceringen om det påstådda fallet i trappan skjuts ner av Kreml.

”Angående er förfrågan kan vi säga att detta är helt osant”, skriver Putins pressavdelning i en mejlkommentar till Newsweek.

Bilder där presidenten håller i sig på ett underligt sätt har spridits – och eldat på ryktena om att han är sjuk.
Bilder där presidenten håller i sig på ett underligt sätt har spridits – och eldat på ryktena om att han är sjuk.
Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN