Glasögonen ska bli Efvas nya hit

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Designern lanserar sin kollektion i New York

1 av 2 | Foto: PONTUS HÖÖK
GRÄVER GULD I USA Efva Attling har haft stora framgångar med sina smycken. Nu ska hon börja sälja glasögon på världens tuffaste marknad - USA.

NEW YORK

Superstjärnorna älskar redan hennes smycken.

Nu ska Efva Attling erövra världen med sina glasögon.

Efva Attling är i New York för att lansera sin senaste glasögonkollektion, och schemat är lika fullspäckat som en rockstjärnas. Möten och intervjuer med tidningarna Vanity Fair, Elle och Vogue blandas med marknadsföringsfester och affärsluncher. Och numera får hon skriva autografer till sina smyckesfans.

- Min son säger att jag är en smyckesidol, säger Efva Attling, 52.

Stjärnornas favorit

Det är hennes fjärde kollektion, men den första som släpps i USA. Och intresset från amerikansk press har varit stort.

- Det är kändisarnas förtjänst, säger Efva som blivit uppmärksammad när världsstjärnor som Madonna och Jennifer Aniston burit hennes smycken.

Med återförsäljare i Japan, Australien, England, Finland, Norge, Sverige och nu i USA är Efva en av Sveriges mest framgångsrika formgivare.

Men alla produkter fungerar inte i alla länder.

- Ringen "Divorced with children" var jag tvungen att döpa om till "Married with child-ren" i Japan. Det är ett sådant fruktansvärt nederlag att vara skild där att ingen ville köpa den, säger Efva.

Säljer lyxiga koppel

Efva tror hennes framgång beror på stark design och underfundiga namn på smyckena.

Eller vad sägs om vigselringen "Bend over" med böjd båge av diamanter över en stor akvamarin?

Förutom att Efva är aktuell med sin glasögonkollektion kom hon nyligen ut med lyxiga hundkoppel (storsäljare i Japan).

I april släpper hon sin bröllopskollektion i Sverige och i höst ska hon lansera sitt egna armbandsur.

Satsning på smycken en succé

Några kändisar som gillar Attlings design

Robert Andersson

Publicerad: