Allt klart för Citytunnels stationer

NYHETER

Om fyra år står bygget klart

Citytunneln är på väg att krypa upp ur underjorden.

– Det är underbart att se det här växa fram, säger kommunalrådet Anders Rubin (s).

Foto: Den planerade stationen av citytunneln vid Triangeln. Det som i dag är baksidan blir framsidan.

I veckan beviljade stadsbyggnadsnämnden i Malmö byggloven för stationsbyggnaden i Hyllie och ett antal upp- och nedgångar vid Triangeln.

– De flesta resenärerna kommer att gå upp vid Triangelstationen vid Johanneskyrkan. Det innebär att det som i dag är baksidan blir framsidan, säger Anders Rubin.

Parkeringshus

Samtidigt gav man klartecken till upp- och nedgångar vid Citadellsvägen och en ombyggnad av Malmö central. Där kommer man också anlägga ett parkeringshus.

– Det kommer att hjälpa tillflödet till all omgivande bebyggelse. På det här sättet utnyttjar vi båda sidorna av Centralstationen, säger Anders Rubin.

Utsmyckningar

Om fyra år ska bygget vara klart och nu inleds arbetet med utsmyckningarna av tunneln.

– Meningen är att stationsbyggnaderna ska avvika från omgivningen så att folk lättare hittar dit, säger Anders Rubin.

Sammanlagt består Citytunneln av 17 kilometer järnväg som förbinder centrala Malmö med Öresundsbron.

– Citytunneln är jackpot för hela Malmö. Vi ger de tre stationsområdena en unik växtkraft, säger Anders Rubin.