Köpte lyxbåt – till vrakpris

NYHETER

Kungens motprestation: ställa upp på båtföretagets pr-jippo

1 av 3 | Foto: AFTONBLADET BILD
REKLAMPELARE Kung Carl Gustaf och drottning Silvia semestrar i Medelhavet på lyxyachten Polaris som kungen fick köpa till en tredjedel av priset – på villkor att han deltog i båtföretagets marknadsföring. Kungen skrev på och ställde upp på pr-jippot, trots att han enligt grundlagen ska vara opartisk.

Kung Carl XVI Gustaf är inte bara Sveriges statschef. Han är också värdefull när företagen ska marknadsföra sina produkter.

I tysthet sponsras han av företag som erbjuder exklusiva motorbåtar, bilar och jaktvapen. Som belöning kan han dela ut näringslivets åtrådda adelsmärke: kunglig hovleverantör.

Aftonbladets Richard Aschberg och Anders Johansson har granskat hovets hemliga affärer.

Kungen betalade bara en tredjedel av fullpriset för sin lyxbåt, en J Craft.

För att få rabatten skrev han på ett avtal om medverkan i marknadsföringen av båten.

– Det är precis som att sponsra ett fotbollslag. Man gör det för att synas, säger säljaren och båtkonstruktören Björn Jansson.

1,5 miljoner kronor kostade det Björn Jansson att köpa reklamplats hos kungen – det var så mycket priset reducerades.

– Får man en möjlighet att leverera en båt som vår kungafamilj ska tuta runt i bland alla rika människor på Rivieran, så är det klart att man drar ner priset, säger han.

Kungen fick det första exemplaret av lyxbåten och blev snabbt en reklampelare. Björn Jansson insåg omedelbart att pengarna var mycket väl investerade. Han berättar:

– Jag var ute första turen med kungafamiljen. Paparazzohelikoptern snurrade hela tiden ovanför båten. Jag njöt ju så klart, men det var inte så roligt för kungen och drottningen.

– Jag vet inte hur många miljoner foton det finns på den båten.

Kungen undertecknade

Advokat Johan Lindwall beskrev det hemliga avtalet med kungen i samband med båtbyggarens senare konkurs i en inlaga till tingsrätten:

”Vidare innehåller kontraktet bestämmelser om att båten skall stå till säljarens förfogande och användas i marknadsföringssyfte [–] samt att ägaren skall medverka vid dessa evenemang då båten förevisas.”

Johan Lindwall uppger att han blev förvånad när han såg kontraktet:

– Självklart.

Av kontraktet framgår att priset har satts ner som en ersättning för kungens åtagande i marknadsföringen:

”Det avtalade priset ger säljaren rätt till, att efter överenskommelse med köparen utnyttja båten i marknadsförings- och demonstrationssyfte enligt avtalsbilaga (2).”

Kungen har utan reservationer undertecknat kontraktet.

Hoppades bli hovleverantör

Av bilagan som helt handlar om marknadsföring framgår vad säljaren vill att kungen ska göra:

Delta vid pressvisning och introduktion av båten.

Låna ut sin båt på franska Rivieran i samband med säljarens demonstrationer och visningar.

Bli hedersordförande i ”den selektiva motorbåtsklubben” för båtmärket.

När kungens exemplar av lyxbåten var färdigbyggt i mars år 2000 hängdes det upp i taket i varuhuset NK:s ljusgård.

Kungen som hade åtagit sig att delta i marknadsföringen av båten var naturligtvis på plats – liksom 400 specialinbjudna gäster.

Björn Jansson var eld och lågor, och säger i dag:

– Vi fick en fantastisk skjuts, vi hade aldrig kunna hänga upp den i taket på NK om det inte hade varit kungens båt. Jag visste nog redan då att får jag kungafamiljen att ta med den här båten till Rivieran, då är äpplet moget. Det är där vi har vår marknad.

För Björn Jansson och hans dåvarande bolag Gotland Yacht Constructors blev affären med kungen en pr-mässig fullträff. För kungen som köpte båten tillsammans med sin barndomsvän Hans Eric Brodin blev det samtidigt en mycket lukrativ affär.

– Kungen är väldigt ekonomisk och ser ekonomiskt på saker och ting, säger Björn Jansson.

Båten gick för 625 000 kronor – trots att den egentliga prislappen sa 2 125 000 kronor. I dag ligger nypriset på cirka 6 miljoner.

Det var inte bara av pr-skäl som kungen fick köpa båten billigt.

– Det här med kunglig hovleverantör fanns ju med i bakhuvudet, säger Björn Jansson. Vi hade en diskussion med Bengt Telland som var allmän ekonomichef på slottet.

Pratade ni om att få bli hovleverantör i samband med att kungen köpte båten?

– Ja, det fanns med i diskussionen.

Du hade som utsikt att bli hovleverantör?

– Javisst.

Men Björn Jansson lyckades aldrig få den åtråvärda titeln. I slutet av 2000 försattes hans bolag i konkurs med skulder på över 12 miljoner kronor. Ett av skälen var att båtarna hade sålts för billigt. När det gäller kungens båt täckte priset i stort sett bara kostnaden för motorerna.

– Vi fick tigga till oss grejer till kungens båt för att få ekonomi i det hela.

Kungens vinst: 3 miljoner

Efter konkursen gjorde Björn Jansson en nystart och fortsatte att bygga fler exemplar av den exklusiva båten.

– Just nu bygger vi nummer sju.

Idén med kungabåten, J Craft, var att skapa en svensk exklusiv modell med linjer från de klassiska Rivabåtarna. J Craft är 11,52 meter lång, 3,5 meter bred och har en toppfart på 50 knop. Däck, sittbrunn och synliga detaljer är klädda med mahognyfaner.

Kungen använder sin båt när han är vid sin villa i Sainte-Maxime på Rivieran. Men nu verkar han gå i bytartankar. Sedan i somras är båten till salu.

Begärt pris: 3,5 miljoner kronor.Det motsvarar en vinst på närmare tre miljoner kronor eller cirka en halv miljon per år.

KLicka på texten För att se en större version av avtalet.

Läs mer:

Richard Aschberg, Anders Johansson