Aftonbladets kampanj större än SD
De som ”gillar olika” är nu fler än de som gillar Sverigedemokraterna
Nu har fler personer skrivit under Aftonbladets kampanj ”Vi gillar olika” än antalet som röstade på Sverigedemokraterna i valet.
– Vi har fått ett kraftfullt och varmt gensvar från läsarna, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.
Kampanjen drog igång i söndags och vid 23.00 på onsdagen hade fler än 370 000 personer skrivit under och sagt: "Vi gillar olika". Ett tydligt ställningstagande mot främlingsfientlighet.
Enligt röstsammanräkningen från valnatten röstade 330 157 personer på Sverigedemokraterna i Riksdagsvalet. Det betyder alltså att Aftonbladets kampanj nu är större än SD:s väljarkår.
"Finns en känsla av olust"
– Det finns en känsla i landet av olust över att ett främlingsfientligt och nationalistiskt parti kommer in i riskdagen, säger Jan Helin.
Aftonbladets chefredaktör har fått motta många mejl med positiva reaktioner.
Samtidigt har även många sympatisörer av Sverigedemokraterna hört av sig med upprörda kommentarer.
Kritikerna förstår inte demokrati
– De som kritiserar den här kampanjen för att vi inte accepterar valresultatet har inte förstått hur en demokrati fungerar. Vi använder yttrandefriheten, en hörnpelare i demokratin, för att ta ställning och låta den tysta majoriteten kommentera valresultatet, säger Jan Helin.
– Vi kommer att fortsätta nu att söka förklaringar till varför 5,8 procent valde att stödja SD. Vi kommer också att fortsätta att driva kampanjen till stöd för ett samhälle med mångfald.
– Jag vill också säga att initiativet vi såg på Sergels torg i måndags var oerhört glädjande. Det är roligt och värmande att se att fler har reagerat och agerar.