Aftonbladets kampanj större än SD

avErik Olsson

NYHETER

De som ”gillar olika” är nu fler än de som gillar Sverigedemokraterna

1 av 2
Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Nu har fler personer skrivit under Aftonbladets kampanj ”Vi gillar olika” än antalet som röstade på Sverigedemokraterna i valet.

– Vi har fått ett kraftfullt och varmt gensvar från läsarna, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Kampanjen drog igång i söndags och vid 23.00 på onsdagen hade fler än 370 000 personer skrivit under och sagt: "Vi gillar olika". Ett tydligt ställningstagande mot främlingsfientlighet.

Enligt röstsammanräkningen från valnatten röstade 330 157 personer på Sverigedemokraterna i Riksdagsvalet. Det betyder alltså att Aftonbladets kampanj nu är större än SD:s väljarkår.

"Finns en känsla av olust"

– Det finns en känsla i landet av olust över att ett främlingsfientligt och nationalistiskt parti kommer in i riskdagen, säger Jan Helin.

Aftonbladets chefredaktör har fått motta många mejl med positiva reaktioner.

Samtidigt har även många sympatisörer av Sverigedemokraterna hört av sig med upprörda kommentarer.

Kritikerna förstår inte demokrati

– De som kritiserar den här kampanjen för att vi inte accepterar valresultatet har inte förstått hur en demokrati fungerar. Vi använder yttrandefriheten, en hörnpelare i demokratin, för att ta ställning och låta den tysta majoriteten kommentera valresultatet, säger Jan Helin.

– Vi kommer att fortsätta nu att söka förklaringar till varför 5,8 procent valde att stödja SD. Vi kommer också att fortsätta att driva kampanjen till stöd för ett samhälle med mångfald.

– Jag vill också säga att initiativet vi såg på Sergels torg i måndags var oerhört glädjande. Det är roligt och värmande att se att fler har reagerat och agerar.

528 666 stödjer kampanjen – gör det du med:

ARTIKELN HANDLAR OM