Ny teori: Planet hade "fel hastighet"

avSofia Ström

"Om planet bromsar för kraftigt stegrar sig planet"

Airbus förbereder att skicka en varning till A330-ägare i världen.

Det betyder att de redan vet vad som hände med flight 447.

Varningen går ut på att planet inte får bromsas för kraftigt.

När ett flygplan kör in ett område med turbulens måste det dra ner på hastigheten. Nu uppger en källa i haveriutredningen för den franska dagstidningen Le Monde att planet flög med "fel hastighet" in i åskvindarna.

Varning till flygplansägare

Under dagen väntas Airbus skicka en varning till den franska haverikommissionen BEA för godkännande. Varningen, med nya råd om hur planet ska köras i stormväder, skickas sedan till alla A330-ägare i världen.

– Varje gång en olycka inträffar måste tillverkaren informera alla som använder flygplanstypen om nya rutiner eller kontroller som bör utföras, säger "en källa nära utredningen", till nyhetsbyrån AFP.

– Om BEA går ut med en rekommendation så snart betyder det att de vet vad som hänt, säger den pensionerade piloten Jean Serrot till AFP.

–  Det första man gör när man flyger in i turbulens är att sänka farten för att minska dess påverkan. Men om man bromsar för mycket så stegrar sig planet. Om BEA rekommenderar piloterna att inte bromsa för mycket, så betyder väl det att Rio-Paris-flighten bromsade för mycket, frågar sig Serrot.

"Blixt av vitt ljus"

Samtidigt kommer rapporter om att en spansk kapten på Air Comet såg ett "kraftig blixt av vitt ljus" i området där planet försvann.

"Plötsligt såg vi en stark och intensiv vit ljusblixt, som följde en fallande och vertikal bana och som löstes upp och försvann inom sex sekunder", skriver piloten i ett brev till Air France, Airbus och spanska luftfartsmyndighet.

Även extrapiloten och en passagerare på planet, som gick mellan Lima och Lissabon, såg ljuset.

"Explosion inte trolig"

Dessa vittnesmål tyder på att en explosion eller brand inträffat i luften – men Brasiliens försvarsminister Nelson Jobim är av en annan uppfattning.

I ett uttalande i går sade han att oljefläckarna som hittats på vattenytan, en 20 kilometer lång fotogen-sträng, "betyder att det är minde troligt med en brand eller explosion, för då skulle bränslet ha brunnit upp.

Samtidigt medgav Jobim att detta bara var en hypotes – mysteriet med vad som hände AF447 är långt i från löst.