FN bombar smurfarna

NYHETER

Reklamfilm för UNICEF chockar Belgien

Foto: från fridfull idyll till brinnande inferno Reklamfilmen för FN:s barnfond UNICEF är så stötande att den bara får visas efter klockan 21.00.

Smurfarna är tre äpplen höga, har blå hud och gör inte en fluga förnär.

Nu har deras by bombats.

Och det är inte Gargamel som ligger bakom illdådet – utan FN.

Himlen är klarblå och fjärilarna leker i solen.

Då slår bombplanen till.

Smurfan, den enda kvinnliga smurfen, omkommer i attacken och lämnar Baby-Smurfen gråtande i ruinerna. Gammel-Smurfen och de andra kastar sig i skydd och överlever – traumatiserade för livet.

Får bara visas sent på kvällen

Scenen är hämtad från en belgisk reklamfilm för FN:s barnfond UNICEF. Trots att många barn är förtjusta i de små blå seriefigurerna anses filmen så stötande att den bara får visas efter klockan nio på kvällen.

Syftet med reklamen är att uppmärksamma det lidande som drabbar många före detta barnsoldater i Afrika.

Filmen avslutas med budskapet ”Låt inte krig förstöra barnens värld” och en uppmaning att skänka pengar.

Och det fungerar:

– Vi få massor av reaktioner och folk går in på vår webbplats, säger Philippe Hernon, talesman för belgiska UNICEF, till AP.

”Folk har blivit avtrubbade”

Reklamfilmen är en del av UNICEF:s nya strategi.

Genom att använda sig av Smurfarna vill man visa att krig kan drabba även de mest oskuldsfulla platser.

Sedan den visades första gången har telefonerna gått varma.

– Folk vill veta varför vi gör på det här sättet, säger Philippe Hernon.

Tidigare har UNICEF mest använt sig av bilder från det verkliga livets fasor. Men folk har blivit avtrubbade.

– Vi blir översköljda med så många bilder att vi inte reagerar längre, säger Julie Lamoureux vid reklambyrån Publicis som ligger bakom kampanjen som ska fortsätta till april 2006.

Svenska UNICEF säger till aftonbladet.se att de inte har några planer på liknande kampanjer.

Anders Thoresson