Så mycket lägger partierna på reklam

Av: Olof Svensson

Publicerad:
Uppdaterad:

Fajten inför höstens valrysare drar nu i gång på allvar.

Totalt kommer partierna att spendera 340 miljoner kronor under valåret, enligt Dagens Nyheter.

Större delen av pengarna läggs på reklam – mest lägger Socialdemokraterna och Centern.

Politisk reklam i tv blev tillåtet redan inför valet 2010. Inför supervalåret 2014, då det både är val till EU-parlamentet och till riksdagen, kommer reklamfilmer i tv och på nätet spela en betydligt större roll än tidigare.

Nu hårdsatsar partierna för att nå ut med sina budskap – och köper in reklamtid.

Enligt Dagens Nyheters beräkning kommer partierna totalt spendera 340 miljoner kronor under året. Mest läggs på reklam.

Summan är ungefär lika stor som vid valet 2010. Undantaget är Sverigedemokraterna som nästan tredubblar sin budget, enligt Dagens Nyheter.

Digital strategi

Målet är att få reklamfilmer som via tiotusentals delningar börjar leva sitt eget liv.

– Den stora förändringen sedan förra gången är att man måste ha en mer omfattande digital mediestrategi med köpt media. Det är så många väljare som tillbringar så mycket tid där, som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen i paddan, man ser klipp på Youtube, säger Per Nilsson, Moderaternas analys- och kommunikationschef till tidningen.

Socialdemokraterna meddelar att partiet kommer lägga 70 miljoner på reklam, den verkliga valbudgeten är däremot större.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN