Och nu kartläggs ditt liv som outletkund

NYHETER

Annlouise Håkansson studerar GeKås i Ullared

1 av 2 | Foto: Stockholm quality outlet.

Varför lockar billighetsaffärer?

Och hur är det att arbeta i en?

Det ska etnologistuderande Annlouise Håkansson ta reda på.

I tre veckor följer hon personalen på Gekås i Ullared. Affären ligger långt inne i de halländska skogarna. Ändå har folk vallfärdat dit i 40 år.

Under den tid som Gekås har funnits har affären förändrats en del. Från början var det mer en slit-och-släng-butik. Nu har kunderna blivit mer kräsna och vill ha kvalitet. Affären har också växt. I dag kan den ta mellan 2 500 och 3 000 kunder samtidigt.

Annars är det mytbilden kring gamla tiders Gekås som framför allt lockar kunderna.

Många kommer för att uppleva hysteri och långa köer, enligt Annlouise Håkansson.

- Ett par hade tagit med sig en picknickkorg och fällstolar för att ha i kön. De blev jättebesvikna när det gick snabbt att komma in i affären, säger hon.

Gekås är också folkligt och familjärt. Affären annonserar bara en gång om året, och då i den lokala dagstidningen för att önska god jul. Annars är affärens gula påse och ryktesspridningen den bästa reklamen för Gekås.

På höstarna anordnas stora bussresor till Ullared som blivit omåttligt populära.

- Folk kan gå upp hur tidigt som helst för att vara här när affären öppnar. Gemenskapen i shoppingresan lockar, säger Annlouise Håkansson.

Fotnot: Bakom undersökningen står Länsmuseet i Halmstad, Falkenbergs museum, länsstyrelsen i Halland och Gekås.

Viktoria Martinsson