H&M-bluff sprids på Facebook

1 av 2 | Foto: Så här ser den aktuella blufftävlingen ut. Bilden är från början tagen av Carolina Lundström, som inte har något med bluffen att göra.
NYHETER

Ett bedrägeriförsök i H&M:s namn pågår just nu på Facebook. På en sida uppmanas man att tävla om presentkort – men allt är en bluff.

På en Facebooksida som utger sig för att vara H&M Sveriges officiella har en tävling om presentkort på 5000 kronor på H&M och Nike startats. Men sidan är ett bedrägeriförsök och när man klickar på att tävla ombeds man registrera sig på en utomstående sida och betala in pengar. På H&M är man medvetna om bedrägeriet och varnar nu kunder från att delta.

– Tyvärr förekommer en hel del bluffkampanjer på sociala medier och många företag är drabbade, däribland H&M. Vi är medvetna om detta och har råkat ut för ett antal bluffkampanjer som säger sig ge presentkort på H&M, skriver Katarina Gustafsson, presskontakt på H&M, i ett mejl till Aftonbladet.

”Beklagar att kunder råkat ut för detta”

H&M understryker att alla deras kampanjer marknadsförs antingen via hm.com eller deras officiella sociala mediekanaler. Därför arbetar man aktivt med att snabbt stänga ned bluffsidorna.

– Vi står inte bakom denna typ av aktiviteter och anmäler alltid dessa. Vi gör vad vi kan för att få dem att stängas ner så snart som möjligt och hindra dem från att spridas. Det har vi gjort även i detta fall. Vi beklagar att våra kunder råkar ut för detta, säger Katarina Gustafsson.

Efter att Aftonbladets artikel publicerats plockades bluffsidan ned.

ARTIKELN HANDLAR OM

H&M

Facebook