’Ska jag köra en gammal Volvo?’

NYHETER

Kris-ordförande om föreningens svindyra lyxbil

1 av 3 | Foto: conny sillén
Bilen, en Audi Q7, är lyxutrustad.

Ideella föreningen Kris i Örebro får hundratusentals kronor i bidrag för att hjälpa kriminella.

Pengar som finansierar en specialutrustad lyxbil till ordföranden Lasse Liljegren.

– Det är en prisvärd bil och en investering för föreningen, säger han.

Föreningen Kriminellas revansch i samhället (Kris) arbetar för att hjälpa brottslingar att återanpassa sig till ett normalt liv.

För det får de både statligt och kommunalt stöd.

Gör anstaltsbesök

Distriktet i Örebro fick cirka 400 000 kronor i föreningsstöd från kommunen förra året. Och 200 000 kronor från Kriminalvården för att göra anstaltsbesök.

– Det täckte ungefär kostnaden för bensinen till och från anstalterna, säger Lasse Liljegren, ordförande och verksamhetsledare i Kris Örebro.

På gatan utanför tvåplansvillan han hyr av kommunen står en Audi Q7 parkerad. En lyx-SUV, extrautrustad med 22-tums aluminiumfälgar, som föreningen köpte in som firmabil till honom förra sommaren.

– Jag åker personligen 5 000–6 000 mil om året. Tycker du jag ska åka i en gammal Volvo 142 från 1975? säger Lasse Liljegren.

På vilket sätt hjälper Audin kriminella tillbaka till samhället?

– Det är ett transportmedel, ett sätt att ta sig fram och tillbaka till anstalter. Och vi kan göra utflykter med öppenvården. Och vi åker på sommarläger.

Bilen kostar varje år drygt 10 000 kronor enbart i skatt.

Du ser inga moraliska eller etiska problem med att du som verksamhetsledare kör runt i en Audi Q7?

– Moral? Det är en firmabil och styrelsen har fattat beslut att vi ska köpa den.

Lasse Liljegren säger att han bara använder bilen i jobbet och inte betalar någon förmånsskatt för den.

Under helgen har den till och från stått parkerad utanför Liljegrens hus. På sin Facebook-sida får han gliringar för bilen av avundsjuka bekanta och vid ett tillfälle skriver han att hans flickvän lånat den.

Flera har hoppat av

Efter bilinköpet och konflikter om Lasse Liljegrens ledarskap har flera medlemmar hoppat av.

– Man hjälper väldigt många människor, men det rättfärdigar inte att man gör så här, säger en person med insyn i Kris Örebro.

Rasmus Persson (C), ordförande för nämnden för social välfärd, blir överraskad när han får höra talas om Lasse Liljegrens firmabil. Han är självkritisk till att de inte upptäckt det och agerat.

– Naturligtvis får jag ta kontakt med den tjänsteman som sköter det här och göra en översyn av föreningens ekonomi, säger han.

– Den är inte köpt av bidragspengar. Den är inköpt med medel från vår affärsmässiga verksamhet, säger Alexander Wolf juridisk talesperson på Kris i Örebro.