Regeringskansliet köpte pr för 119 miljoner

avMikael Stengård, Esbjörn Sandin

Foto: Foto: ROGER LUNDSTEN
DYRA VANOR Fredrik Reinfeldt och Anders Borg har betalat stora belopp för att nå ut med sin information.

Under perioden 2007 till 2010 har regeringskansliet betalat ett högt pris för att nå ut med sin politik.

Totalt har tjänstemännen köpt pr för 119 miljoner kronor.

Bland annat har över 800 000 kronor betalats ut till pr-byrån Kreab – som har starka band till Moderaterna.

Sven-Erik Österberg (S), ledamot i Konstitutionsutskottet

Det visar en granskning som Dagens Nyheter har gjort. Det mesta av miljonrullningen har gått till tekniska lösningar för regeringskansliets hemsidor, och kostnader för tryck.

Men ansenliga summor har hamnat hos pr-konsulter.

Under vintern 2008/2009 fick Kreab 287 500 kronor för att förklara det finanspolitiska ramverket på regeringens hemsida.

”Lätt att bli hemmablind”

Senare fick byrån ytterligare ett tungt uppdrag, som handlade om att kommunicera regeringens

politik bland ”relevanta målgrupper”.

Priset var 553 125 kronor. Utformningen var en rad seminarier där tjänstemän från finansdepartementet medverkade.

Departementets informationschef Christine von Sydow motiverar pengarullningen med att det är ”lätt att bli hemmablind”.

Sven-Erik Österberg (S), ledamot i Konstitutionsutskottet, tycker att regeringskansliets agerande är märkligt.

– Finansdepartementet har ungefär 400 anställda, då borde man kunna förklara sitt eget ramverk, säger han till DN.

Överväger granskning

Österberg anser att en granskning kan bli aktuell eftersom uppdragen som departementen betalt för kan vara partipolitiska.

– Det ligger i gränslandet för själva fögderiet, säger han till DN.

Men enligt statsminister Fredrik Reinfeldts presstalesman Sebastian Carlsson är det regeringskansliets tjänstemän som har anlitat pr-byråerna.

– Det här har beställts av den opolitiska delen av regeringskansliet och är inget som alliansregeringen har beslut om, han till Aftonbladet.