Busskraschen i Härjedalen – vad vi vet och inte vet

1 av 14
NYHETER

Åttondeklassarna var på väg till fjällen för en veckas härlig skidåkning.

Men utanför Sveg i Härjedalen välte deras buss plötsligt – och den katastrofala olyckan var ett faktum.

Det här är vad vi vet och inte vet om vad som hände.

VAD VI VET

OM RESAN:

  • Elever ombord. Bussen avgick från Ängskolan i Skene, Västra Götaland, runt klockan 22 på kvällen lördagen den 1 april. Ombord fanns 52 åttondeklassare från skolan, sex vuxna ledare samt busschauffören.

  • Bussen var på väg till Klövsjö i Jämtland för idrottsföreningen Sparta IF:s årliga skidresa, en resa på ungefär 10 timmar. Den kördes av bussbolaget Bergkvarabuss, som har över 1 000 bussar i drift i Sverige.

OLYCKAN:

  • Vid 07-tiden på morgonen befann sig bussen på väg E45 vid Siksjön, cirka två mil söder om Sveg.

  • Chauffören har uppgett att han då tappade kontrollen över bussen. Den körde av vägen och välte i diket på höger sida.

  • Tre elever skadades så svårt att de avled och ytterligare över 20 personer fördes till sjukhus.

  • Ett flertal personer har opererats för sina skador, och tillståndet för en 14-årig flicka som vårdas i Uppsala beskrevs på måndagen som livshotande.

  • Klockan 04.30 på morgonen stämde trafikledaren av med chauffören, som då var pigg, enligt bussbolaget.

UTREDNINGEN:

  • En förundersökning om vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada har inletts. Chauffören kommer att delges misstanke om brott, uppger åklagare Karin Johnsson Rydh. Anledningen är att man vill kunna förhöra honom i ett tidigt skede i utredningen.

  • Vägen E45, där olyckan inträffade, har fått massiv kritik för sitt dåliga skick – bland annat av Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

VAD VI INTE VET

  • I vilken hastighet bussen färdades vid olyckstillfället. På vägen där olyckan inträffade är dock hastighetbegränsningen 90–100 km/h.

  • Varför bussen körde av vägen. Enligt räddningstjänsten var det torrt väglag och god sikt. Bussen färdades också på en raksträcka. Chauffören uppger att det var kraftiga tjälskott på vägen som har gjort att han förlorat kontrollen över bussen, uppger Bergkvarabuss.

  • Har reglerna om vila följts? Busschaufförer måste enligt bestämmelser ha 45 minuters vila efter att ha kört i 4,5 timmar. Därefter får föraren maximalt köra ytterligare 4,5 timmar, i normalfallet. Enligt bussbolagets marknadschef har resan planerats så att reglerna skulle följas, men vi vet inte om detta bekräftas av andra källor, som bussens färdskrivare. Flera yrkeschaufförer har hört av sig till Aftonbladet och sagt att de bedömer olycksbussens tidsplan som orealistisk om reglerna ska följas. Enligt Sydsvenskan hade busschauffören också redan kört en timme i personbil innan han satte sig i bussen.

Foto: JIMMY WIXTRÖM
Olycksplatsen.
  • Tekniska fel på bussen? Olycksbussen underkändes i höstas två gånger i besiktningen, rapporterar SVT Nyheter. Bussbolaget larmades också internt dagen före resan om att bussen krängde från sida till sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen. Bussen blev till slut godkänd av Bergkvara buss egen verkstad Mekka Traffic.

  • Hur många hade bilbälte? Eftersom bussen hade kört på natten misstänks att många passagerare hade tagit av sig bältet för att kunna sova bättre – men hur många som använd bälte är okänt.

▪▪ Artikeln uppdaterades senast 6 april klockan 10.


ARTIKELN HANDLAR OM