Bluffen: Så blåstes Camilla på Mallorca-boendet

NYHETER

Drömvillan på Mallorca hade pool, tre sovrum och grillplats.

Familjerna betalade över 20 000 kronor i handpenning –  men när de landade på midsommardagen bodde det redan brittiska turister i villan.

– Vi stod med fem barn utan boende. Det var en panikartad situation, säger Camilla Sandström.

Ökningen av bokningsbedrägerier beskrivs som ’explosionsartad’.

1 av 6 | Foto: Privat
Camilla Sandström: ”Det var en panikartad situation”.

Villan på Mallorcas norra spets beskrivs som smakfullt renoverad i klassisk stil.

På hemsidan DollyHouses.com sägs poolen vara magnifik, omgiven av en vackert skulpterad trädgård.

Men pengarna går i fickan på bedragare.

Namnet på villan är påhittat, bilderna är tagna från ett brittiskt reseföretag – och har manipulerats så att de inte ska gå att känna igen eller bildgooglas.

– De har tagit bilder på våra villor och spegelvänt dem. Om poolen är till höger om huset så är den till vänster på deras bilder, säger Nick Cooper, grundare av Villa Plus.

Nick Cooper har hört talas om turister från Finland, Polen, Schweiz och Italien som lurats med hjälp av bilder på deras villor.

Och nu även från Sverige.

Stod utan boende

Camilla Sandström från Stockholm och hennes familj bestämde sig i våras för att spendera två veckor på spanska ön Mallorca, tillsammans med Camillas syster med familj.

I våras bokade de en villa och kollade noga upp företaget som hyrde ut. Men två veckor före avfärd fick de veta att huset hade fått en gasläcka och att uthyrarna inte kunde ta emot dem.

Då stod familjerna med en flygresa utan boende. Camilla Sandström och hennes man Urban Sandström kastades ut i bokningsdjungeln på internet och hamnade på DollyHouses.com. Hemsidan såg seriös ut och det fanns en villa ledig under de datum som familjerna skulle resa.

Ingenting i kontakten med företaget tydde på att det var något lurt. Även om de inte kollade upp uthyraren så noga som de i efterhand önskar att de gjort.

– Det fanns inte så många hus ute i den här storleken och i vårt prisläge. Det ska funka för barnen och det blev att vi valde just det här, säger Camilla Sandström.

Ingen dök upp på flygplatsen

Urban Sandström förde över halva priset för boendet via en banköverföring. Förskottsbetalningen var 2.350 euro, dryga 20 000 kronor.

På midsommardagen landade familjerna på Mallorca. Företaget hade utlovat att en chaufför skulle hämta dem på flygplatsen.

Men ingen dök upp.

Camilla Sandström med de två familjerna tog sig till huset på egen hand. När de kom fram visade det sig att villan tillhörde ett annat företag, och redan beboddes av turister från Storbritannien.

– Det blir ju att man får panik. Vi kände att det här är inte bra, vi har inget boende och står här med våra barn. Hade man varit själv så hade det varit en annan situation, men nu gällde det bara att hitta någonstans att bo, säger Camilla Sandström.

Ökat explosionsartat

DollyHouses är ’skurkar’, konstaterar Nick Cooper, grundare av brittiska Villa Plus som hyrt ut hus i 30 år.

Nick Cooper har under de senaste veckorna figurerat i bland annat brittiska Independent och finländska Ilta Sanomat, när det uppdagats att blufföretag använt bilder på villor som hans företag Villa Plus hyr ut.

DollyHouses är ett av blufföretagen. Nick Cooper är aktiv på forumet Tripadvisor där han varnar för företaget, och han säger att förekomsten av bluffhemsidor har ’exploderat’.

– Det brukade hända då och då. Men från och med januari i år har det ökat explosionsartat. Vi har hittat ett 40-tal fejkade hemsidor, och ett 30-tal av dem är fortfarande igång, säger Nick Cooper.

– Du anar inte hur många människor som kommer dyka upp i juli och augusti som tror att de har bokat villor, vi hör om det varje dag. I dag träffade vår medarbetare en man på Menorcas flygplats som hade blivit lurad, som bestämde sig för att flyga hem igen, säger Nick Cooper, vd för Villa Plus.

Varnar för banköverföring

Även Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket, har noterat ökningen av bedrägerier vid bokning av boende över nätet. På sin hemsida har de precis publicerat tips och råd för att undvika att bli lurad.

Ett tecken på att något kan vara lurt är om man ombes föra över pengar till ett bankkonto. Gör man köpet med kreditkort finns möjlighet att göra en reklamation via kortutgivaren om något blir fel.

– Dels gäller det att kontrollera den du hyr av, ta referenser och läsa recensioner på nätet. Och om det finns en plattform, som till exempel Airbnb har, så ska man betala via den. Inte göra en penningöverföring direkt till en privatperson, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

”De krossar andras drömmar”

Camilla Sandström har polisanmält DollyHouses till polisen i Mallorca, som tagit händelsen på stort allvar. Hon kommer även att anmäla till sitt försäkringsbolag.

Tack vare hjälp från en vän, samt en Facebookgrupp för svenskar på Mallorca, lyckades familjerna lösa ett annat boende, så familjen slapp resa hem och semestern pågår.

Men pengarna ser ut att vara förlorade, och nu vill Camilla Sandström varna andra.

– Man blir så extra arg och besviken eftersom att barnen råkar illa ut och kan bli rädda i situationen som uppstår. Det är så fruktansvärt tråkigt att råka ut för, de som gör detta bygger sin verksamhet på att krossa andras drömmar, säger Camilla Sandström.

Aftonbladet har sökt personerna bakom DollyHouses.com utan framgång.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mallorca

Resor