Magnus fångade vansinnesomkörningen på film

Av: Malin Kardell

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Magnus var på väg till sin särbo när en långtradare väljer att göra en tajt omkörning på landsvägen.

Han hinner bromsa, och undviker kollision med nöd och näppe.

– Det är vanligt med vansinnesomkörningar här, men denna gång var extra läskig om man tänker på hur illa det kunde ha slutat, säger Magnus.

Magnus åkte längs riksväg 72. Han var på väg till sin särbo, och med sig i bilen hade han sin tvååriga dotter.

Plötsligt märker han en skugga bakom sig, och uppfattar då en lastbil som påbörjar en omkörning. Magnus hinner tänka att han måste släppa på gasen, så att han hinner förbi.

– Jag blev ju märkbart tagen av situationen. Att ens lastbilen började köra om.

– När han nästan var förbi ser jag att han även har släp och då tänkte jag att nu smäller det.

Hastighetsbegränsningen på sträckan är 80 km/tim, och enligt Magnus höll han den utsatta fartgränsen, men var ändå tvungen att bromsa in för att undvika att det skulle ske en olycka.

– Självklart kommer ett möte och jag tänkte att nu smäller det, men han fick precis plats framför mig, säger han.

– Både han som kom i mötande körriktning och jag och min dotter kunde ha råkat riktigt illa ut.

”Jag och min dotter kunde ha råkat riktigt illa ut”, säger Magnus.
Foto: LÄSARBILD
”Jag och min dotter kunde ha råkat riktigt illa ut”, säger Magnus.
Foto: LÄSARBILD
Det var nära att en olycka inträffade under omkörningen.

Magnus har bott i anslutning till vägen i över ett år, och han säger att det ofta körs fort och hetsigt på sträckan.

– Det är vanligt med vansinnesomkörningar här, men denna gång var extra läskig om man tänker på hur illa det kunde ha slutat, säger Magnus.

I ett mejl till Aftonbladet väljer transportföretaget DB Schenker, som lastbilen tillhör, att kommentera händelsen.

– Detta gör mig ursinnig. Så får det bara inte gå till. Jag hade själv varit fullständigt skräckslagen om jag suttit i någon av bilarna, skriver Pierre Olsson, Press- och informationsansvarig vid DB Schenker i Sverige.

Pierre Olsson skriver också att företaget ska ”gå till botten med detta”.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN