Utblottade Renée rasar mot Ö&B:s julreklam: ”Jag har inte råd med en enda julklapp”

avMatilda Aprea Malmqvist

Renée blev både ledsen och arg när hon såg Ö&B:s julreklam om kvinnan som fyllt sin vind med julklappar för flera år framåt.

Själv lever hon med sin son och har inte pengar till varken julmat eller julklappar.

– Den är ett hån mot oss som inte har råd, säger hon.

I ett hus någonstans i Sverige visar en kvinna upp mängder av julklappar som hon köpt till sitt barnbarn. Hela hennes vind är fullproppad av inslagna klappar för åren 2019, 2020, 2021 och till och med för 2027. Hon berättar att hon älskar julen och uppmanar alla att komma ihåg att fylla på förråden.

I en hyreslägenhet i Karlstad gråter Renée, 50. Hon har precis sett Ö&B:s reklamfilm med kvinnan som köpt så många julklappar. Själv har Renée inte råd med en endaste julklapp till sitt barn.

1 av 3 | Foto: Privat.
Renée rasar mot Ö&B:s nya reklamfilm om julklappar.

– Jag har gråtit varje gång jag sett den reklamen. Där sitter hon i en fåtölj och skryter. Det hugger i hjärtat, jag vet inte ens hur jag ska ha råd att köpa julmat, säger Renée.

Julen är extra jobbig för henne. Då påminns hon ständigt om allt hon inte kan ge sitt barn.

– De tar för givet att alla har råd, de tänker inte på oss som inte har pengar.

Har hamnat mellan stolarna

När Renée var 15 år liftade hon och en kompis med en bil som körde av vägen och Renée fick svåra skador i ryggen och en whiplash-skada. Sedan dess lever hon med svåra smärtor dygnet runt. Nu har hon hamnat mellan stolarna: Försäkringskassan tycker att hon ska jobba, läkare och arbetsförmedlingen menar att hon inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

– Jag lever på 6 000 kronor i månaden. Jag har fått sälja nästan allt vi har så att jag och min son ska kunna klara oss, jag har till och med sålt nästan alla våra julsaker.

Tidigare arbetade Renée som biståndsarbetare och hjälpte asylsökande med kläder och andra förnödenheter. Nu är det hon som står utan hjälp.

”Fler som känner som jag som inte törs berätta”

Hon säger att hon tycker att det är viktigt att berätta om frustrationen hon känner när hon ser reklamfilmer som den från Ö&B.

– Det är nog fler som känner som jag men inte törs berätta. Jag vill inte ens slå på tv:n igen, jag vill inte se det här. Det är ett hån mot oss som inte har råd.

Renée tycker också att det är ett enormt slöseri av jordens resurser.

– Jag är noga med att det som går att återanvända ska man skänka. Folk köper kläder som de inte ens hinner använda, jag minns inte ens senast jag köpte ett nytt plagg.

1 av 2 | Foto: Ö&B:s reklamfilm.

Hon hoppas att Ö&B ska tänka om kring sin reklam och inte glömma bort de som faktiskt inte ens har råd med deras produkter.

Ö&B: Ska inte analysera tv-reklam

Vad var tanken med reklamen?

– Vi är ett lågprisföretag och den handlar om att fylla på, förnya och bunkra upp. Att det finns möjligheter att fylla på och passa på att köpa julklappar till lite längre fram, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef för Ö&B.

Vad tänker ni om de som inte har råd att köpa julklappar som kvinnan i reklamfilmen?

– Det är ju en medmänsklighetsfråga. Det är beklagligt såklart. Julen är en svår situation för många. Att vi ska ta på oss en samvetskeps för hela samhället när vi ligger på de lägsta priserna har jag lite svårt att ta till mig. Men det betyder inte att vi inte har full respekt för de i samhället som har det svårt.

Fredrik Johanson menar att företaget i sin reklamfilm driver med karaktären och tycker inte att man ska analysera tv-reklam särskilt djupt:

– Jag tror inte att så många köper julklappar flera år framåt. Men vi tar till oss det här och får överväga det. Ibland är det bra med en tankeställare och det har ju den här kvinnan åstadkommit. Det är viktigt att se att julen har flera sidor.

ARTIKELN HANDLAR OM

Jul

Karlstad

Fattigdom

Julmat

AB Voice