Haverikommissionens expert: Sot kan ge svar

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Patrick Trägård//TT
Peter Swaffer på Statens haverikommission. Arkivbild.

NYHETER

Spår på flygplanskroppen kan ge svar på huruvida PS752 sköts ned över Teheran eller inte, säger Statens haverikommissions expert Peter Swaffer.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll ifrågasätter att man ens tillät det ukrainska planet lyfta – med tanke på säkerhetsläget.

Peter Swaffer säger att det går att komma fram till huruvida flygplanet sköts ned genom att undersöka vrakdelarna efter spår av en robotträff, till exempel efter hål i skrovet, men också genom att undersöka sotspår.

– Sakkunnig personal kan se om det varit en brand, hur den uppkommit, om det har varit en dramatiskt snabbt intensifierat brandförlopp som kan skilja sig från en missil med väldigt höga temperaturer mot vad en motorexplosion skulle generera med flygbränsle, säger Swaffer.

Flygplanets färdskrivare, de så kallade svarta lådorna, kan också ge viktig information.

– Det är inte omöjligt att man kan se vissa spår, kanske har vissa parametrar fallit bort och vissa sensorer har slagits ut. Det skulle kunna indikera en missilträff, säger Swaffer.

"Viss panikkänsla"

Statens haverikommission kan dock inte uttala sig om sanningshalten i påståendena om en nedskjutning i nuläget.

– Jag kan inte säga någonting emot det, men det behöver finnas en oberoende bevisföring, om det är satellitbilder eller fysiska bevis på plats. Det är först då man verkligen kan säga att det var det här som hände, säger Swaffer.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger att det finns en möjlighet att en eventuell nedskjutning kan vara ett iranskt misstag som hetsats fram av den upptrappade väpnade konflikten med USA.

– Det är klart att det kan komma en viss panikkänsla över att flygplatsen kan bli bombad när man får hot utifrån och när man politiserar hela verksamheten, säger han.

"Totalt kaos"

Samtidigt kan det faktum att flygplanet ens tilläts lyfta ha varit ett brott mot de regelverk som satts upp av FN:s luftfartsorganisation ICAO om civila flygningar i konfliktzoner, enligt Kjäll.

Om exempelvis ett luftvärnsförband håller på att gruppera nära en civil flygplats tar det tid att säkra upp en separation där det går att särskilja ofarliga civila flygningar från möjliga militära hot, säger han.

– Då borde man ha stängt flygplatsen för civil trafik under några dagar och sagt att vi håller på att gruppera luftvärn.

– Det verkar vara totalt kaos om det här skulle vara sant, fortsätter Kjäll.

Publicerad:

LÄS VIDARE