’Äventyrarnas pengar är slut’

avRobert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2
Robert Collin.

Koenigsegg är den svenska fasaden. Bård Eker den norska. Ingen av dem har pengarna som behövs för att rädda Saab, men båda är snygga affischnamn.

Koenigsegg behövs för att charma svenskarna och den svenska regeringen, Bård Eker för att locka fram pengarna hos norska investerare.

Familjen Koenigsegg är utfattig efter alla förlustår med supersportbilsäventyret. Och Bård Eker har, enligt uppgifter till Aftonbladet, redan förlorat 80 miljoner kronor (!) som han stoppat in i Koenigseggs stora svarta hål. Och nu börjar även hans pengar att ta slut.

Har bra kontakter

Men äventyraren och playboyen Bård Eker har bra kontakter inom den norska överklassen och har knutit upp fyra, fem av de norska finansfamiljerna för att köpa Saab. Enligt Aftonbladets källor är en av dem en av Norges större bilhandlare.

Eker har också fått med sig en känd amerikansk riskkapitalist på tåget.

Eker har, enligt uppgifter till Aftonbladet, fått ihop de knappt fyra miljarder kronor som General Motors begär för Saab. Och han garanterar att gruppen har ytterligare närmare sex miljarder kronor för att utveckla den kommande 9-3-modellen.

Enligt Aftonbladets källor finns ingen av finansiärerna inom bilindustrin i dag.

Ger GM svängrum

Varför väljer då General Motors den här, helt otippade och oprövade köpargruppen framför stora aktörer inom bil- eller underleverantörsindustrin?

För att den här köparen ger General Motors större svängrum.

Varför avpolletterades Fiat så snabbt? Jo, för att Fiat inte tänkte ha några framtida affärer ihop med GM.

Och varför sålde GM Opel till Magna och inte till Fiat?

Av samma orsak. Magna är en av världens största underleverantörer, som GM vill ha fortsatta affärer med. Därför vill GM också behålla en ägarandel runt 30 procent i Opel. För att kunna styra inköpen.

Slutet kan komma kvickt

Samma sak i Saabaffären. General Motors vill fortsätta att äga en mindre del, kanske runt 20 procent, och man vill ha en ägare som fortsätter att köpa dyra teknikkomponenter från GM.

General Motors har sållat fram en köpare som går att mjölka pengar ur. Men är det för Saabs bästa?

Knappast.

Tvärtom kan det bli förödande för Saab, för Trollhättan och för svensk bilindustri.

Om Koenigsegg och Bård Eker dessutom tänker börja styra och ställa med Saab själva, som de sagt i olika intervjuer, kan slutet för den lilla biltillverkaren i Trollhättan komma fortare än kvickt.

Publicerad: