Forskare: Digital diagnos som "experiment"

Av: TT

Publicerad:
Via exempelvis en läkarapp som Min Doktor kan patienter komma i kontakt med läkare via ett digitalt vårdbesök. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Via exempelvis en läkarapp som Min Doktor kan patienter komma i kontakt med läkare via ett digitalt vårdbesök. Arkivbild.

NYHETER

En diagnostisering av nya symtom via digitala vårdbesök är att betrakta som ett experiment, fastslår läkare.

– Jag tror att man behöver fortsatt följa den här utvecklingen noga och se vilka resultat för patienterna den ger, säger Patrik Sundström på SKL.

Digitaliseringen av sjukvården är på frammarsch i alla landsting i Sverige, enligt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hos exempelvis Region Jönköping kan invånare över hela landet söka digital vård, via privata aktörer, på två vårdcentraler.

– På sikt ser vi ju en enorm potential i att transformera hälso- och sjukvården med stöd av digitala lösningar. Smartare arbetssätt kommer också att krävas av den enkla anledningen att behoven av hälsa, vård och omsorg ökar mer än den tillgängliga arbetskraften, säger Patrik Sundström, ansvarig på SKL för arbetet med digitalisering i sjukvård och socialtjänst.

"Helt annorlunda"

Forskare vid Cemtö, en enhet vid Region Örebro som kartlägger den vetenskapliga litteraturen för olika metoder inom sjukvården, fastslår dock att det inte finns något vetenskapligt underlag för att diagnostisera nya symtom via digitala vårdbesök. Vid en litteraturöversikt hittade forskarna, som presenterat sin genomgång på DN Debatt , inte en enda vetenskaplig artikel om arbetsmetoden.

– Förutsättningarna för diagnostik i ett digitalt vårdbesök är ju helt annorlunda och man kan ana att de inte är tillräckliga att nå fram till en korrekt diagnos i lika stor utsträckning som i ett vanligt besök, säger Camtös enhetschef Louise Olsson, läkare och docent, till TT.

Socialstyrelsen har ett regeringsuppdrag om att titta på omfattningen av de digitala vårdtjänster som erbjuds och dess innehåll. Myndigheten ska även se över hur kvaliteten kan följas upp samt ta ställning till och rekommendera vad som är lämpligt att leverera digitalt. Ett uppdrag som kommer allt för sent, menar Louise Olsson.

– Dels har digital vård exploderat och dels kan man ju börja vänja en befolkning vid att man bara ska behöva göra två tryck på telefonen och ha en egen läkare att prata med, säger hon.

Välkomnar mer kunskap

SKL välkomnar mer kunskap i debatten om digital vård och framhåller att det är ny mark som bryts.

– Hittills har vi ändå sett en försiktighet i den hälso- och sjukvård som erbjuds i digitala kanaler. Då man startat med sökorsaker för mer lindriga besvär är utbudet av vård förstås väsentligt mycket mer begränsat än vad som erbjuds på traditionella vårdcentraler. Vilket är klokt förstås, säger Patrik Sundström.

En av de två digitala underleverantörerna till Region Jönköping – Min Doktor – ställer sig frågande till forskarnas kritik.

– Generellt kan man väl säga telemedicin och diagnostik är inget nytt utan det här har använts väldigt länge. Vi har använt telefonrådgivning hos sjuksköterskor och det är väletablerat. Att det inte skulle finnas någon evidens för den här typen av metoder kan vi inte riktigt hålla med om. De som behöver en kroppslig undersökning blir hänvisade till sin ordinarie vårdkontakt eller en vårdcentral, säger Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min Doktor, till TT.

Publicerad: